Odporúčame: Top 20 produktov z kategórie Spoločenské, filozofické romány
Na západe nič nového (po nemecky Im Westen nichts Neues, po ang. All Quiet on the Western Front) je román Ericha Maria Remarqua z roku 1929.Okamžite po vydaní sa z neho stal bestseller, ktorý šokoval svet a z celkom bezvýznamného novinára urobil adepta na Nobelovu cenu za literatúru. Vďaka enormnému ...viac
Na západe nič nového (po nemecky Im Westen nichts Neues, po ang. All Quiet on the Western Front) je román Ericha Maria Remarqua z roku 1929.Okamžite po vydaní sa z neho stal bestseller, ktorý šokoval svet a z celkom bezvýznamného novinára urobil adepta na Nobelovu cenu za literatúru. Vďaka enormnému úspechu sa "novinový" román dočkal aj knižného vydania a v apríli 1930 aj filmového spracovania pod názvom All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, réžia), ktoré dodnes patrí ku klenotom vojnovej kinematografie. Premiéru filmu v Berlíne však sprevádzali búrlivé protesty nacistov vedené Josephom Goebbelsom - budúcim ministrom propagandy. 11. decembra 1930 bolo nakoniec premietanie zakázané.Vojnu vykresľuje na základe vlastných skúseností vojnovej hrôzy očami mladého vojaka a zbavuje čitateľov akýchkoľvek ilúzií o vojnových hrdinstvách.Kniha mala veľký úspech a šokovala hlavne svojim reportážnym a dezilúznym štýlom, miestami až podrobným pohľadom na svetovú katastrofu. Podľa motta je kniha pokusom podať správu o generácii, ktorá bola zničená vojnou - aj keď unikla jej granátom.Väčšina textu je rozprávaná v 1. osobe (tzv. ich forma). Rozprávač, bývalý stredoškolský študent Pavol Bäumer, sa predstavuje v okamihu, kedy jeho jednotka po návrate z boja oddychuje na pokojnom úseku za frontom. V mozaike epizód je načrtnutý jeho minulý i neskorší život. Rozpráva hlavne rad príhod z desaťtýždňového výcviku plného šikanovania pod vedením tyranského desiatnika Himmelstossa, budovania zákopov na západnom fronte i prvé bojové stretnutia. Pod vplyvom nacionalistickej propagandy a patriotického myslenia sa prihlásil Bäumer so svojimi spolužiakmi z gymnázia po vypuknutí 1. svetovej vojny dobrovoľne do armády a po výcviku plného šikanovania prekonáva s nimi zákopové boje na západnom fronte. "Správa o generácii, ktorá bola zničená vojnou", ako autor konštatuje v úvode, pokračuje opisom vojnových hrôz - bombardovania, plynových útokov, krvavých bojov muža proti mužovi a opakovaným vyjadrením hodnôt ľudskej súdržnosti, beznáročnej obetavosti a vojnového priateľstva na život a na smrť. V lete 1918 je zabitý Bäumerov priateľ Katczinsky, ktorý ho zasväcoval do vojnového života.Záverečné odstavce, písané v "er" forme (3. osoba), konštatujú, že Bäumer padol v októbri 1918, v jednom z posledných vojnových dní, kedy oficiálne správy z frontu oznamovali: "na západe nič nového" a iba potvrdzujú absurditu vojny. V románe sa striedajú obrazy vojnových udalostí so záznamami rozhovorov medzi vojakmi a Bäumerovými reflexiami. Na pozadí vojnových hrôz sa mestská kultúra javí ako zbytočná a absurdná. Generácia otcov sa stáva predmetom obviňovania. Do popredia vystupujú úplne iné hodnoty, znamenajúce síce krok späť, k prírodnému stavu (jedlo, spánok, možnosť prežiť najbližšie minúty), ale paradoxne vo svojej elementárnosti ponúkajúce súčastne istú protiváhu kultúry, ktorá sa náhle zdá byť falošnou a nepriateľskou. Podvojnosť obrazu vojny je úplná degradácia ľudí, ale i konfliktu, ktorý cez svoje šialenstvo umožňuje tvrdé poznanie neautentičnosti minulého života (vyzdvihnutiu "vojenského kamarátstva" ako nového základného medziľudského vzťahu tvárou v tvár smrti), avšak súčasne vyúsťuje v istej ideovej mlhavosti dovoľujúcej prežívanie nacionalistických ilúzií. Reflexia o vojne v rozhovoroch vojakov tak zostáva na povrchu vecí, nedáva možnosť preniknúť k hlbším spoločenským príčinám, zachycuje svetový konflikt predevšetkým ako na ľudoch nezávislú, fatálnu katastrofu.
Prezrite si ďalšie Spoločenské, filozofické romány, najprezeranejšie produkty N/A alebo najlacnejšie Spoločenské, filozofické romány.