Satanove dcéry

Ostatní zákazníci nakúpili v:
Cena: Do 5 dní Do obchodu

Odporúčame: Top 20 produktov z kategórie Romány

Názov knihy vyvoláva predstavu, že ide o populárnu literatúru, no meno autora by malo byť zárukou zámerného zvádzania. Ak je mýtus univerzálnym a nadčasovým príbehom, ktorý zrkadlí náš život, formuje ho a vďaka nemu vznikajú rozprávania, ktoré nám znova pripomínajú, čo znamená byť ľudskou bytosťou, ako ...viac

Na sklade Zobraziť cenu vrátane dopravy

Najprezeranejšie produkty v kategórií Romány

Popis

  • Názov knihy vyvoláva predstavu, že ide o populárnu literatúru, no meno autora by malo byť zárukou zámerného zvádzania. Ak je mýtus univerzálnym a nadčasovým príbehom, ktorý zrkadlí náš život, formuje ho a vďaka nemu vznikajú rozprávania, ktoré nám znova pripomínajú, čo znamená byť ľudskou bytosťou, ako ho – hoci postmoderne – aktualizovať? V tomto zmysle Klimáček využíva viaceré postupy populárnej literatúry, ovláda štýl nevkusu a vedome pritom udržiava balans na tenkej hranici gýča a postmoderného umenia.  
  • Odkazujúc na slová  M. Calinesca, vedome prijatý zlý vkus sa stáva svojím vlastným opakom. Základom tohto štýlu je eklekticizmus vychádzajúci z princípu priemernosti. Klimáček načrel do viacerých populárnych žánrov: pseudoreligiózne ladené bestsellery, dobrodružná literatúra s magickými prvkami, sci-fi, ženské aj teenagerské romány. Citácia starozákonného apokryfu v incipite "sľubuje" odhalenie pravdy. Vzhľadom k opotrebovanosti tohto prostriedku sa z neho po amortizácii stáva gýč, síce sofistikovanejší, no o to problematickejší, pretože iba vytvára dojem umeleckosti. Ironický postoj autora je však jasný už po prečítaní názvov kapitol: Kompót z rajských stromov, Giotto v betóne, Spievajúci Uriel atď. Ďalším z prejavov irónie je nadbytočnosť enumerácie, charakteristická pre biblický štýl: plejáda bytostí od Najvyššieho, Žiarivých a im podriadených Strážcov – padlých anjelov cez obrov po ľudí, podrobný opis vznikania siedmich stupňov Edenu, dozdobený biblickými rekvizitami (cédrovým drevom, kadidlom, ovčím rúnom a jablkami večnej mladosti), a tiež nekonečné variácie čísla 7. Pestré obsadenie doplnia väzni v "sanatóriu" svätého Enocha, otec, ktorý sa zbláznil pri písaní svojej knihy, prenasledovaný priateľ a "nové" kulisy, ako supermarket, panelák, chatka pri jazere. Všetko spolu spĺňa podmienku populárnej literatúry, týkajúcu sa výnimočných charakterov (či skôr typov) a prostredí. Výnimkou je hlavná postava uchránená pred úplným schematizmom.
  • Fabula sa odvíja od azda najzávažnejšej, aj keď už v podstate zľudovenej tézy o smrti Boha, presnejšie o odchode duchovných bytostí. Týmto sa banalizuje vysoká téma, upravuje sa do konzumovateľnej podoby, a to aj prostredníctvom jazyka so zámerným výberom stereotypných obrazov. Mihnú sa však aj perly: "Pohľady nás pretnú ako snehuliaka moč."
  • K inšpiračným zdrojom textu patria najmä archetypy záchrancov sveta. Žiariví sú lovcami kníh, ktoré chcú zničiť a Padlí ich zachraňujú, aby všetky duchovné bytosti neopustili ľudstvo. Čo iné už môže mať v postmoderne cenu? (Najlepšie, ak je to napísané v sanskrte.) Iba padlí anjeli majú ľudí naozaj radi, povedzme, že až príliš, čo bolo aj príčinou ich pádu. Dôsledkom tejto náklonnosti sú Satanove dcéry. Hlavný hrdina nie je síce Neo z Matrixu, ale tiež dostane tabletku reality, aby spoznal svoju skutočnú skutočnosť. Dej je situovaný do obdobia, v ktorom potraviny pred konzumáciou spievajú a mýtus o padlých anjeloch nájdete na letáku z kindervajec, takmer ako všetko ostatné. Rafinovaný je výber mena, ktorého dva použité varianty zapadajú do dvojpólovej roly postavy. Osud antihrdinu Antona je ako vystrihnutý zo ženských románov. Tučná kreatúra s citlivou dušou, do desiatich rokov polosirota, lebo matka je satanova dcéra, od desiatich sirota, lebo otec kvôli nej skočil z okna na psychiatrii. Na tej istej, kde sa on neskôr lieči z najväčšej životnej traumy, lyžiarskeho zájazdu. Klimáček vie, že sirota potrebuje rodinný medailón alebo materské znamienko. V tomto prípade je tu znamienko v tvare ruky, ktoré ho pri sprchovaní svrbí a on pritom dosahuje orgazmus. Troche freudizmu sa, ironicky povedané, asi v lepšej knihe nedá vyhnúť. Úlohou Antona je hojiť rany, udávať, jesť a vzbudzovať súcit. Potom však príde vedma a oznámi mu, že je vyvolený. Zrazu je Tonyho úlohou zachrániť svet, deti priateľa a vlastné sebavedomie. Súbežne s týmto zachraňovaním sa postupne začne odkrývať druhý plán textu. Je jasné, že existuje, otázne je, aké veľké úsilie musíte vynaložiť na jeho dekódovanie. Niekde za, nad alebo medzi ľuďmi zamŕzajúcimi v čase sú "ukryté" udalosti roku 1968, ktorým sa podobne ako spomínanému freudizmu tiež už asi nedá v lepšej slovenskej knihe po roku 1989 vyhnúť. Jediní spravodliví sú ľudia z okraja spoločnosti – ovládajú zakázané umenia: spievanie a písanie. Zaváňa to síce narcizmom až schematizmom, ale nech, v rozprávkach, mýtoch a gýči je to v poriadku. A toto je predsa mýtus, univerzálny príbeh o boji dobra a zla. Z tohto hľadiska je dobre formálne vyriešená kapitola Bol by som všetkých zabil, integrujúca druhoplánovú rovinu textu – formou voľného verša. Táto forma je sama o sebe umeleckou skratkou, no pri prozaickejšom vyjadrení by mohli niektoré autorove hodnotenia pôsobiť problematicky. Zároveň sa tým ani vážne nenarúša štruktúra textu: hlavným motívom je už spomínané hľadanie otcovej knihy, ktorú napísal v chatke z rozrúbanej postele. Z tej postele, na ktorej v deň príchodu ruských vojsk počal syna so Satanovou dcérou. Syna, z ktorého bude za trest prisluhovač režimu. Je to jedna z tých kníh, kvôli ktorým by anjeli neopustili ľudstvo.
  •   Aj keď text necháva popri zábavnosti dosť otvoreného priestoru na interpretáciu vážnych skúšok ľudskosti, nie je asi jediným, kvôli ktorému by nás anjeli neopustili. Príbeh je univerzálny a pripomína, čo znamená byť ľudskou bytosťou, gýč úspešne bojuje sám proti sebe iróniou a pripomína, čo je  umenie, ale či je text aj naozaj nadčasový, ukáže čas.

Reklama

brand name

Prezrite si ďalšie Romány, najprezeranejšie produkty N/A alebo najlacnejšie Romány.

Reklama