Odporúčame: Top 20 produktov z kategórie Prijímačky, maturity
Informácie o knihe.príprava na internú aj externú maturitnú skúšku (napr. štandardizované pojmy budú v teste externej maturitnej skúšky; klasické literárne a jazykové maturitné zadania – spracovanie témy, porovnanie znakov dvoch literárnych žánrov, porovnanie tvorby niekoľkých autorov, úvaha v umeleckom, ...viac
Informácie o knihe.príprava na internú aj externú maturitnú skúšku (napr. štandardizované pojmy budú v teste externej maturitnej skúšky; klasické literárne a jazykové maturitné zadania – spracovanie témy, porovnanie znakov dvoch literárnych žánrov, porovnanie tvorby niekoľkých autorov, úvaha v umeleckom, publicistickom a odbornom štýle ap. − sa môžu využiť pri ústnej/internej maturitnej skúške).ukážky z literárnych diel: analýza a interpretácia konkrétneho textu.rozširujúce učivo vhodné pre žiakov gymnázií alebo pre budúcich študentov na fakultách novinárskeho, lingvistického či umeleckého zamerania (napr. komunikácia, druhy a zásady komunikácie; niektoré trópy a figúry; modifikácia vetnej stavby a pod.).vypracované zadania vhodné na internú maturitnú skúšku.Príručka je rozdelená na časti TEÓRIA LITERATÚRY, LITERATÚRA, JAZYKOVÉ UČIVO.V časti TEÓRIA LITERATÚRY nájde čitateľ okrem základných štandardizovaných odborných termínov napr. aj charakteristiku a dejovú líniu významných slovenských diel (autori a diela sú zaradení podľa umeleckých období); pozornosť venujeme aj ľudovej slovesnosti a jej vplyvu na umelú literatúru, vývinu drámy, balady atď.Tabuľkový prehľad vývinu literárnych žánrov v jednotlivých literárnych smeroch a obdobiach sme zaradili ako úvod do časti LITERATÚRA, môžete ho používať ako orientáciu počas celého štúdia, aby ste upevňovali medzipredmetové vzťahy napr. s dejepisom, s náukou o spoločnosti. V prehľade nájdete podčiarknuté názvy diel, ktoré vyžaduje nový obsahový štandard (z týchto "povinných" diel môžu byť formulované testové úlohy na externej maturitnej skúške). Ak obsahový štandard vyžaduje vlastný výber z diela autora, v knihe je podčiarknuté meno autora.Časť LITERATÚRA prináša definície a znaky literárnych období a smerov, výber najlepších autorov a ich diel, ale i vypracované tematické maturitné zadania (napr. spracovanie témy lásky; témy zemianstva; porovnanie poviedok s postavou z ľudu; analýzu rôznych typov romantickej postavy). K charakteristike svetových literárnych smerov je pripojená aj časť o vplyve daného literárneho smeru na slovenskú literatúru. Všetky názvy štandardizovaných literárnych diel alebo mená vybraných autorov sú podčiarknuté.Časť JAZYKOVÉ UČIVO prináša všetky štandardizované pojmy z obsahového štandardu nového Štátneho vzdelávacieho programu (sú podčiarknuté). Príručka rešpektuje najnovšiu štátnu technickú normu pri útvaroch administratívneho štýlu, ako aj pri bibliografických záznamoch textu. Z morfológie sme zvýraznili to učivo, ktoré sa po novej školskej reforme učí až na strednej škole, uvádzame i upozornenia na najčastejšie chyby. Syntax prináša napr. učivo o prístavku, doplnku, o gramatickom vyjadrení vetných skladov, o konektoroch, ktoré predpisuje nový obsahový štandard. V slohových postupoch a jazykových štýloch nájdu čitatelia charakteristiky konkrétnych slohových útvarov, ktoré využijú pri príprave na písomnú formu maturitnej skúšky alebo v praktickom živote.Súčasťou týchto troch častí sú aj Vypracované zadania vhodné na internú maturitnú skúšku (názvy zadaní sú signalizované kurzívou); štandardizované/povinné pojmy sú vo všetkých častiach podčiarknuté.Obsah knihy využívajte aj ako vecný alebo menný register, nájdete tam upozornenie na požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu.Obsah .TEÓRIA LITERATÚRY.(štandardizované pojmy; literárne diela; rozširujúce učivo a Vypracované zadania z oblasti teórie literatúry vhodné na internú maturitnú skúšku).Literatúra.(literárna komunikácia, funkcie literatúry).Druhy literatúry.(umelecká, odborná, populárnovedecká; dobrodružná, vedecko-fantastická; literatúra pre deti).Literárna veda, literárnovedné disciplíny.Literárna postava .(hlavná, vedľajšia; charakterový, idealizovaný, sociálny typ postavy).Členenie a odstupňovanie literárneho diela.Literárne druhy.(literárne druhy a ich znaky; formy; štruktúra literárneho diela: členenie diela, odstupňovanie častí literárneho diela; typ rozprávača).Literárne žánre .(štandardizované pojmy).Charakteristika a ukážky niektorých literárnych žánrov.(štandardizované pojmy; štandardizované literárne diela: D. Dušek: Kufor na sny; M. Lasica, J. Satinský: Soirée; literárne diela vhodné ako odporúčaná literatúra; ukážky).Prehľad vývinu literárnych žánrov v jednotlivých literárnych obdobiach.Špecifické výrazové prostriedky umeleckej literatúry.(štylizácia textu: trópy, figúry).Vývin verša.(štandardizované pojmy: verš, rytmus, rým, rytmus, stopa; časomerný, sylabický, sylabotonický veršový systém, voľný verš; ukážky).Vypracované zadania:.Balada a jej modifikácie v dielach slovenských a svetových autorov.Vývin slovenského románu (M. Kukučín: Dom v stráni; J. Cíger-Hronský: Jozef Mak; L. Mňačko: Ako chutí moc).Vývin dramatickej literatúry (Molière: Lakomec, J. Palárik: Dobrodružstvo pri obžinkoch; J. Gregor Tajovský: Statky-zmätky; I. Bukovčan: Kým kohút nezaspieva, M. Lasica, J. Satinský: Soirée).Ľudová slovesnosť a jej žánre.(štandardizované pojmy: pieseň, balada, rozprávka, príslovie, porekadlo, pranostika; ukážky).Vypracované zadanie:.Vplyv ľudovej slovesnosti na autorov slovenskej literatúry.LITERATÚRA.(štandardizované pojmy; literárne obdobia, literárne smery; štandardizované literárne diela; literárne diela vhodné ako odporúčaná literatúra; Vypracované zadania).Literárne obdobia, literárne smery.Staroveká literatúra (Sofokles: Antigona).Vypracované zadanie:.Vplyv Biblie na slovenskú literatúru.Stredoveká literatúra.Slovenská stredoveká literatúra.Vypracované zadanie:.Vplyv staroslovienskej vzdelanosti na slovenskú literatúru.Humanistická a renesančná literatúra (W. Shakespeare: Hamlet).Slovenská humanistická a renesančná literatúra.Baroková literatúra.Slovenská baroková literatúra (H. Gavlovič: Valaská škola mravúv stodola).Osvietenská literatúra.Osvietenstvo na Slovensku.Klasicistická literatúra.Slovenská klasicistická a preromantická literatúra (J. Kollár: Předzpěv k Slávy dcere).Romantická literatúra.Vypracované zadania:.Typy romantickej postavy vo svetovej a slovenskej literatúre.Pôvod romantickej postavy, harmónia kontrastov, prežívanie citu.Idealizovaná historická a ľudová postava, delenie postáv na dobré a zlé (A. S. Puškin: Kapitánova dcéra).Typ "zbytočného človeka" v ruskej romantickej literatúre.Neurodzená postava (postava z ľudu a zo stredného stavu) v romantickej literatúre.Postava revolucionára, bojovníka za slobodu národa, bojovníka proti feudalizmu v slovenskej a svetovej romantickej literatúre (J. Botto: Smrť Jánošíkova; S. Chalupka: Mor ho!).Spracovanie témy lásky v slovenskej a svetovej romantickej literatúre (A. Sládkovič: Marína).Ľudovít Štúr a štúrovci.Realistická literatúra (H. de Balzac: Otec Goriot).Slovenská realistická literatúra.Vypracované zadania:.Spracovanie postavy zemana v slovenskej literatúre (M. Kukučín: Keď báčik z Chochoľova umrie; Dom v stráni).Porovnanie poviedky s postavou z ľudu v dielach M. Kukučína, J. G. Tajovského, B. Slančíkovej Timravy (M. Kukučín: Keď báčik z Chochoľova umrie; J. G. Tajovský: Maco Mlieč; B. Slančíková Timrava: Ťapákovci).Téma mesta v tvorbe slovenských realistov.Tematické a žánrové bohatstvo lyrickej a epickej tvorby P. O. Hviezdoslava.Nové témy v poézii S. Hurbana Vajanského.Literárna moderna (symbolizmus, impresionizmus) .Slovenská literárna moderna (I. Krasko: vlastný výber).Vypracované zadanie:.Charakteristika lyrického hrdinu Slovenskej literárnej moderny.Medzivojnová literatúra.Svetová básnická avantgarda v medzivojnovej literatúre.Slovenská medzivojnová poézia.Pokračovanie v tradíciách slovenskej lyriky.Prechodná generácia – M. Rázus, E. B. Lukáč, Š. Krčméry.Vitalizmus (J. Smrek: vlastný výber).Katolícka moderna (R. Dilong: vlastný výber).Inšpirácia v svetovej avantgardnej poézii.Ľavicová avantgarda.Nadrealizmus.Moderné a avantgardné literárne smery v próze medzivojnovej literatúry a ich vplyv na slovenskú literatúru (naturalizmus, expresionizmus – J. Cíger-Hronský: Jozef Mak, naturizmus).Znaky slovenského naturizmu (D. Chrobák: Drak sa vracia).Počiatky absurdnej prózy.Vypracované zadania:.Spracovanie témy 1. svetovej vojny v dielach svetovej medzivojnovej literatúry (E. M. Remarque: Na západe nič nového).Téma 1. svetovej vojny v dielach slovenskej medzivojnovej literatúry.Literárne prúdy vo svetovej povojnovej a súčasnej literatúre (socialistický realizmus, spasiteľský prúd americkej prózy – J. D. Salinger: Kto chytá v žite, absurdná dráma, postmoderna/postmodernizmus).Prehľad slovenskej povojnovej (1945 – 1989) a súčasnej (od roku 1989) literatúry (štandardizované pojmy; literárne diela; literárne diela vhodné ako odporúčaná literatúra).Vypracované zadania:.Téma 2. svetovej vojny v dielach svetovej povojnovej literatúry.Obraz 2. svetovej vojny v prozaických dielach slovenskej literatúry (A. Bednár: Kolíska).Protivojnová téma v slovenskej povojnovej a súčasnej poézii (M. Rúfus: vlastný výber; M. Válek: vlastný výber).Téma rodného kraja, návraty do sveta detstva, opis prírody v slovenskej povojnovej a súčasnej poézii (M. Rúfus: vlastný výber).Téma lásky v slovenskej povojnovej a súčasnej poézii (M. Válek: vlastný výber; J. Urban: vlastný výber).JAZYKOVÉ UČIVO.(štandardizované pojmy podčiarknuté v texte príručky).Morfologická rovina jazyka/Morfológia.(gramatické kategórie, slovné druhy, z pravopisu slovných druhov).Slovné druhy.Syntaktická rovina jazyka/Syntax.I. Syntagmatická syntax (vetný člen, vetný sklad).II. Vetná syntax (veta, súvetie).III. Polovetná syntax (polovetná konštrukcia).IV. Textová (nadvetná) syntax (členenie a odstupňovanie textu; slovosled; vetosled; konektory).Lexikálna rovina jazyka/Lexikológia.Slovo (lexikálny a gramatický význam slova, sémantický trojuholník, prenesenie významu slova).Slovná zásoba (aktívna, pasívna).Slovníky (výkladový, pravopisný, terminologický, prekladový, synonymický, frazeologický, cudzích slov).Obohacovanie slovnej zásoby (tvorenie, skladanie, skracovanie, pretváranie, preberanie slov; tvorenie viacslovných pomenovaní, tvorenie nepriamych pomenovaní).Všeobecne o jazyku (jazyk a reč).Jazykovedné disciplíny, jazykové roviny.Národný jazyk, formy národného jazyka (spisovný jazyk, nárečia).Jazyk a reč.Jazyk a písmo (diakritické a interpunkčné znamienka).Prirodzený a umelý jazyk.Indoeurópske jazyky.Rozdelenie germánskych jazykov.Rozdelenie románskych jazykov.Rozdelenie slovanských jazykov.Jazyky národnostných menšín na území Slovenska.Vývin slovenského spisovného jazyka (staroslovienčina, kultúrna, západoslovenčina kodifikácia A. Bernoláka, Ľ. Štúra, reforma M. Hattalu).Zvuková rovina jazyka/Intonácia.(prízvuk, prestávka, dôraz, melódia, tempo hlasu, kvantita hlásky).Štýlová rovina jazyka/Sloh.Štýlotvorné činitele.Slohový postup.Rozprávací slohový postup (rozprávanie, pásmo reči, rozprávač).Opisný slohový postup.Druhy opisu.Charakteristika.Informačný slohový postup.Výkladový (a úvahový) slohový postup.Výklad (argumentačný postup).Úvaha.Slohový útvar/žáner.Jazykový štýl.Náučný štýl.Administratívny štýl.Publicistický štýl.Rečnícky štýl (rétorika).Umelecký štýl.Hovorový štýl.Ortografia/pravopis, ortoepia/správna výslovnosť.(spodobovanie, výslovnosť cudzích slov, pravidlo o rytmickom krátení).Práca s informáciami.Spracovanie informácií.Využitie informácií – učenie sa.Jazyková komunikácia.Použitá a citovaná literatúra.
Prezrite si ďalšie Prijímačky, maturity, najprezeranejšie produkty N/A alebo najlacnejšie Prijímačky, maturity.