Zrealizovali sme prieskum nákupného správania Slovákov na internete
Bez internetu si to už niektorí z nás ani nevedia predstaviť. Surfujeme na ňom v MHD, reštauráciách, potrebujeme byť stále k dispozícii, krátime si ním čakanie a vypĺňame si tak dlhé chvíľky. Toto leto sme sa preto rozhodli zistiť, ako svoj čas na internete trávime, a najmä, ako tu nakupujeme. Zrealizovali sme online prieskum, ktorého sa zúčastnilo až 5 210 respondentov.
Bez internetu si to už niektorí z nás ani nevedia predstaviť. Surfujeme na ňom v MHD, reštauráciách, potrebujeme byť stále k dispozícii, krátime si ním čakanie a vypĺňame si tak dlhé chvíľky. Toto leto sme sa preto rozhodli zistiť, ako svoj čas na internete trávime, a najmä, ako tu nakupujeme. Zrealizovali sme online prieskum, ktorého sa zúčastnilo až 5 210 respondentov.
Cieľom bolo zistiť, ako Slováci používajú internet vo všeobecnosti – koľko času tu trávia, na aké činnosti ho najviac využívajú, ktoré sociálne siete používajú, aké zariadenia a miesta pripojenia preferujú. Tiež sme zisťovali, aké majú nákupné zvyklosti a preferencie v online nakupovaní. A to konkrétne: ako často nakupujú, čo nakupujú, koľko eur mesačne minú, aké sú ich kritériá výberu produktu či e-shopu, kde vyhľadávajú produkty, ktoré chcú kúpiť, či a ktoré porovnávače cien využívajú a akú formu platenia či doručenia preferujú.
Slováci a internet? Z prieskumu vyplynulo, že najviac respondentov trávi na internete 1 – 3 hodiny denne (49,56 %) a o čosi dlhšie, 4 až 6 hodín denne, je pripojená takmer tretina (27,02 %). Najviac času aktívne online pritom trávia užívatelia vo veku 19 – 30 rokov. Internet využívame najmä ako zdroj informácií, pričom na zábavu a komunikáciu ho primárne používajú najmä mladší. Napriek tomu, že „mobilujeme furt a všade”, prieskum ukázal, že niet nad pohodlie domova, z ktorého sa pripája až 68,5 % ľudí, a to hlavne prostredníctvom notebooku.
Na ktorých sociálnych sieťach sme aktívni? Tu je naším najväčším favoritom jednoznačne Facebook, ktorý používa 76,53 % všetkých internetových užívateľov. Druhou najvyužívanejšou sieťou je Google+ so 40,31 % aktívnymi užívateľmi. Ostatné sociálne siete, akými sú napríklad Instagram či Pinterest, vo veľkej miere využívané nie sú.
Väčšina spotrebiteľov nakupuje online aspoň niekoľkokrát ročne. 55,93 % z toho uskutoční nákup na internete práve niekoľkokrát za rok a o čosi častejšie – niekoľkokrát do mesiaca nakúpi online 35,05 % ľudí. Párkrát do týždňa tak spraví každý dvadsiaty.
Elektronika, oblečenie, spotrebiče. To sú top 3 najnakupovanejšie kategórie tovarov na internete. Nie je asi nič nezvyčajné, že práve elektroniku, spotrebiče a filmy s hudbou nakupujú viac muži ako ženy. A to až dvojnásobne! Pri oblečení a kozmetike je to zas presne naopak. Ak sa na nákupy pozrieme z územného hľadiska, po elektronike, spotrebičoch, knihách a kozmetike je najväčší dopyt v Bratislavskom kraji. Na východe je zas väčší záujem o oblečenie, hodinky a šperky (najviac v Prešovskom kraj) a nábytok (v Košickom kraji).
Hranica 100 €. Väčšina z nás minie na nákupy cez internet do 100 € mesačne, pričom najviac – a to až každý druhý online nakupujúci – tu nechá priemerne do 50 € mesačne. Vo väčších hodnotách, od 50 do 100 € za mesiac nakupuje presná tretina. Aj keď iba výnimočnejšie, no predsa sa nájdu aj takí, ktorí mesačne minú viac ako 400 €. Tí tvoria približne 1% nakupujúcich. Z prieskumu tiež vyplynulo, že viac míňajú muži ako ženy. Či to je spôsobené tým, že nakupujú drahšie tovary ako ženy (elektronika, spotrebiče) alebo tým, že ženy viac míňajú v kamenných obchodoch, to už môžeme iba dedukovať. Isté však je, že najviac míňajú ľudia vo veku 31 – 40 a 41 – 60 rokov.
Kde hľadáme produkty, ktoré si chceme na internete kúpiť? Ideme na to buď cez porovnávače cien (54,32 %) alebo cez Google (51,04 %). Priamo v konkrétnom e-shope vyhľadáva 29,12 % nakupujúcich. Toto rozhodnutie záleží najmä od toho, o aký druh tovaru ide. Pri kupovaní elektroniky hľadáme hlavne na porovnávačoch cien (63 %), ak ide o tovary z kategórie oblečenie, spoliehame sa viac na Google. Medzi porovnávačmi sú jednoznačnými lídrami Heureka.sk a Pricemania.sk, ktoré využíva až 84,99 % nakupujúcich.
Najhlavnejšie kritérium výberu produktov nie je cena. Možno by ste si mysleli, že pre Slovákov pri výbere produktov hrá najdôležitejšiu úlohu práve tá. No prekvapivo, najviac ľudí hľadí pri výbere práve na recenzie (58,58 %). Tie sú najdôležitejším kritériom pri kúpe kníh, spotrebičov, kozmetiky, filmov a hudby či elektroniky. Cena však stále ostáva dôležitá a zaujíma hneď druhú priečku (55,12 %). Do tretice sú pri výbere, samozrejme, dôležité aj vlastnosti a parametre produktov pri výbere (49,23 %).
A podľa čoho si vyberáme e-shop? Viac ako polovica nakupujúcich (52,26 %) sa rozhoduje, v ktorom e-shope uskutoční svoj nákup práve na základe ceny. Na značku a meno na trhu sa pri výbere pozerá 40,27 %. V Bratislavskom kraji je však výrazne najrozhodujúcejším faktorom to, či má daný e-shop aj možnosť osobného odberu. Z prieskumu tiež vyplýva, že ženy dávajú na odporúčania a reklamu viac ako muži. Pre tých má zas väčšiu váhu možnosť osobného odberu či ocenenie daného e-shopu (napr. Overený obchod).
Pošta či kuriér? Najčastejšie si objednaný tovar nechávame doručiť kuriérmi (63,21 %), s výnimkou Bratislavského kraja. Tu je najpreferovanejší osobný odber, čo je spôsobené aj stále vyšším počtom dostupných odberných miest. Záujem o využívanie služieb pošty pri doručovaní zásielok objednaných z internetu naopak klesá, v porovnaní s rokom 2013 sa znížil až o 20,24 %.
Ako platíme? Čo sa týka platieb, najviac využívame také. ktoré sú priamo spojené s výdajom a prevzatím tovaru. Najčastejšie si pritom vyberáme platbu na dobierku (48,18 %). Platbu v hotovosti pri osobnom odbere uprednostňuje 37,31 % nakupujúcich.
Na základe výsledkov prieskumu môžeme skúsiť povedať, ako vyzerá priemerný Slovák nakupujúci na internete:
- Nakupuje z pohodlia domova, z notebooku, niekoľkokrát za rok, najčastejšie elektroniku.
- V priemere minie mesačne do 50 €, platí na dobierku, tovar si necháva doručiť kuriérskou spoločnosťou.
- Produkt, ktorý si chce kúpiť, hľadá na porovnávači cien (prípadne cez Google), pri nákupe používa porovnávače cien – Heureka.sk a Pricemania.sk.
- Produkt si vyberá najmä podľa recenzií, no rozhoduje sa aj s ohľadom na cenu.
- E-shop si vyberá podľa ceny a značky/mena na trhu.
Celý prieskum a jeho výsledky (aj v podobe grafov) nájdete tu: