Skip to content Skip to footer

Právnická poradňa: Doručili mi rozbitý televízor

Dobrý deň, objednala som si TV, dnes prišiel, všetko super, akurát že je rozbitý, krabicu som otvorila večer, keďže cez deň som bola v práci a TV vyložil kuriér doma, kam ho vpustila sestra. Balík mal 25 kg, ani som ním nepohla, len po otvorení krabice som našla rozbitý monitor. Mám právo na vrátenie a výmenu?

Dobrý deň, objednala som si TV, dnes prišiel, všetko super, akurát že je rozbitý, krabicu som otvorila večer, keďže cez deň som bola v práci a TV vyložil kuriér doma, kam ho vpustila sestra. Balík mal 25 kg, ani som ním nepohla, len po otvorení krabice som našla rozbitý monitor. Mám právo na vrátenie a výmenu? Ako je to, prosím, so slovenským zákonom v takomto prípade? Zásielku nebolo možné skontrolovať pri preberaní, keďže sestra len otvorila dvere pre kuriéra a hneď odišli, kuriér sa ponáhľal. Ihneď teraz po návrate z práce som im poslala info aj s fotkami e-mailom, mám to zajtra poslať aj písomne doporučene? Vopred ďakujem za odpoveď.

Máša K.


Dobrý deň.

Každý subjekt, fyzická i právnická osoba, je povinný dbať na to, aby nespôsobil druhému škodu a konať tak, aby škodám predchádzal.
Predmetný tovar máte právo reklamovať, a to v zmysle zákona. Pokiaľ súčasťou zásielky nebol záručný list, ako podklad pre reklamáciu vám poslúži faktúra. Tú váš predávajúci zasiela v elektronickej forme. V prvom rade treba vychádzať z Občianskeho zákonníka, a teda, ak by išlo o odstrániteľnú vadu, mohli by ste sa domáhať jej bezplatného odstránenia. Vo vašom prípade by však bolo relevantným riešením:

  1. odstúpiť od zmluvy v zákonnej 14-dňovej lehote, v tomto prípade aj s uvedením dôvodu odstúpenia (ide o náväznosť na ust. § 597 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého, ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť).
  2. domáhať sa výmeny vadnej veci za bezvadnú, keďže podľa povahy vami opísanej vady túto možno označiť ako neodstrániteľnú a brániacu v riadnom užívaní veci.

Do budúcnosti, vhodné je skontrolovať si tovar ešte pred prevzatím, pokiaľ to umožňuje povaha tovaru alebo podmienky predaja. V prípadoch, kedy dodanie tovaru sa uskutočňuje prostredníctvom tretieho subjektu – kuriéra, kontrola možná nie je. Kuriér zodpovedá za riadne a včasné dopravenie tovaru. Predajca v prípadoch existovania vady tovaru zodpovedá za jeho akosť podľa Občianskeho zákonníka a v spojení so zákonmi z oblasti ochrany spotrebiteľa (zákony č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a č. 102/2014 Z. z.). Predávajúci je napr. povinný podľa § 4 ods. 1 písm. f) a písm. h) zákona č. 250/2007 Z. z.:

  • dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky skladovania výrobkov určené výrobcom alebo osobitným predpisom tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu a zabezpečiť predaj výrobkov a poskytovanie služieb spôsobom, ktorý umožňuje ich riadne a bezpečné použitie.

K veci uvediem obdobnú situáciu s nemenovaným veľkoobchodom, kde tovar nebolo možné skontrolovať (funkčnosť) na mieste. Obratom bolo nevyhnutné priniesť fyzicky tovar na reklamáciu a žiadať vrátenie peňazí (kupujúci nemôže mať relevantný záujem na poškodenom, príp. nehodnotenom tovare). To isté platí aj v spojení s vami uvádzaným predajcom, ktorý na svojej internetovej stránke má uvedenú informáciu: „Kontrola funkčnosti výrobku na mieste nie je možná.“ Záverom k otázke doručovania: Je postačujúce poslať predajcovi informáciu o vadnosti veci/tovaru cestou elektronickej pošty, avšak na funkčnú adresu predávajúceho.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment