Ako si vybrať bicykel v roku 2019?
Ako si vybrať bicykel v roku 2019
Cyklistická sezóna sa pomaly ale isto rozbehla. Cyklistika je ideálny šport pre všetky vekové kategórie bez rozdielu. Je len na vás, či budete jazdiť sami alebo s cyklistickou partiou. Ak ste doteraz ešte nezačali, po prečítaní nášho blogu určite začnete s ľahkosťou.
V Pricemania vám poradíme ako si vybrať správny bicykel a na čo sa pri výbere sústrediť. Na záver nezabudneme ani na vás. Oblečte sa s nami na bicykel do novej sezóny.
Cyklistická sezóna sa pomaly ale isto rozbehla. Cyklistika je ideálny šport pre všetky vekové kategórie bez rozdielu. Je len na vás, či budete jazdiť sami alebo s cyklistickou partiou. Ak ste doteraz ešte nezačali, po prečítaní nášho blogu určite začnete s ľahkosťou.
V Pricemania vám poradíme ako si vybrať správny bicykel a na čo sa pri výbere sústrediť. Na záver nezabudneme ani na vás. Oblečte sa s nami na bicykel do novej sezóny.
Zvažujete kúpu nového bicykla a neviete ako začať?
Trh ponúka širokú paletu modelov. Je dôležité zvážiť ako často a na akom teréne budete bicykel využívať. Budete dochádzať dennodenne do práce? Alebo si pravidelne potrebujete vyvetrať hlavu pri adrenalínových zjazdoch? Dali ste rodine novoročné predsavzatie v podobe trávenia času s rodinou pri nedeľnej cyklistike?
Hneď na začiatku sa musíte zmieriť s myšlienkou, že 100% univerzálny bicykel neexistuje. Pripravte sa aj na to, že ceny modelov sú závislé od toho, na aký účel budete svoj bicykel využívať. Budete aktívny cyklista alebo budete jazdiť skôr rekreačne? Profesionálne bicykle môžu byť drahšie ako auto. Vyberte si ten správny – pre vás na mieru, aby neutrpela vaša peňaženka.
Na veľkosti záleží
Bicykle sa vyrábajú vo viacerých veľkostiach z dôvodu rôznej výšky cyklistov. Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Tento typ veľkosti sa označuje ako „stred-stred“- ide o vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu.
Výrobcovia zväčša veľkosť bicykla udávajú v palcoch (15″,17″,19″,21″) a (16″,18″,20″,22″), alebo sú použité písmená rovnako ako pri oblečení (S, M, L, XL, XXL). Pre cestné bicykle je väčšinou tento údaj uvádzaný v centimetroch alebo milimetroch.
Tip Pri horských bicykloch s kolesami 26″, 29″ alebo 27,5″ sa odporúča, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom, mal nad hornou trúbkou rámu približne päť centimetrov od rozkroku. Krossové, trekingové bicykle s koelsami 27″ alebo 28″ môžu mať rám o 1 až 2 palce väčší.
Výrobcovia zväčša vychádzajú z výšky postavy jazdca, no existuje aj kritérium určenia veľkosti bicykla podľa dĺžky nôh.
Veľkosť detských bicyklov sa udáva ako priemer kolesa v palcoch. Bývajú 10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″. Veľkosť bicykla by mala približne zohľadňovať aj výšku dieťaťa.
Je potrebné si uvedomiť, že každá kategória bicyklov má inú geometriu rámu, dokonca aj medzi výrobcami sa môže odlišovať model od modelu svojou veľkosťou. Nespoliehajte sa preto tabuľkovú veľkosť jedného výrobcu. Preverte si, aká veľkosť prislúcha pre konkrétny model vašej výške postavy.
Približná všeobecná tabuľka určenia veľkosti bicykla podľa výšky postavy:
Výška postavy (cm) | Označenie veľkosti rámu pre horské bicykle (palce) | Označenie veľkosti rámu pre cestný krosové bicykle (palce) | Označenie veľkosti rámu pre cestné bicykle (cm) |
150 až 155 | 13 – 15 „ | 15 „ | 49 |
155 až 160 | 15 „ | 16 “ | 52 |
160 až 165 | 15 – 17 “ | 17 “ | 52 |
171 až 175 | 17 – 18 “ / M | 18 – 19 “ | 54 – 56 |
176 až 180 | 18 – 19 “ | 19 – 20 “ | 56 |
181 až 185 | 19 – 20 “ / L | 20 – 21 “ | 56 – 58 |
185 až 190 | 20 – 21 “ | 21 – 22 “ | 58-60 |
190 až 195 | 21 – 23 “ / XL | 22 – 23 “ | 60-62 |
195 a viac | 24 “ / XXL | 24 “ | 62-64 |
Približná všeobecná tabuľka určenia veľkosti bicykla podľa dĺžky nohy, v závislosti od použitia na rekreačnú alebo športovú jazdu:
Výška postavy (cm) | Dĺžka nohy (cm) | Veľkosť rámu | Veľkosť rámu |
športové použitie
(cm) vs (palce) |
rekreačné použitie
(cm) vs (palce) |
||
161 | 72 | 40 15,7″ | 42 16,5″ |
165 | 75 | 42 16,5 “ | 44 17,3″ |
169 | 79 | 44 17,3 “ | 46 18,1″ |
173 | 82 | 46 18,1 “ | 48 18,9 „ |
179 | 87 | 48 18,9 “ | 50 19,7″ |
183 | 89 | 50 19,7 “ | 52 20,5″ |
187 | 92 | 52 20,5 “ | 54 21,3″ |
193 | 96 | 54 21,3 “ | 56 22,0! |
Typ bicykla
Všeobecne rozdeľujeme kategórie bicyklov na horské, trekingové a krosové bycikle, cestné bicykle. Detské a BMX bicykle tvoria špeciálnu kategóriu. Dnes čoraz väčšiu popularitu získavajú aj mestké či elektrobicykle.
Okrem typu odpruženia, sa jednotlivé modely rozlišujú geometriou, plášťom, šírkou riadidiel, materiálmi rámov či vybavením príslušenstva.
Elektrobicykle
Čoraz väčšej popularite sa teší najmladšia kategória bicyklov na trhu elektrobicykle. E-bajky, ako sa tiež nazývajú, vám zaručia lepší zážitok z jazdy nielen po cestách, ale aj v teréne. Pomáhajú pri jazde do kopca a s menšou námahou prejdete aj dlhšiu vzdialenosť. Elektrobicykel ako praktický a ekologický dopravný prostriedok oceníte aj pri preprave v meste.
Elektrobicykle sa začali využívať aj pre kardio tréning, keďže ich viete nastaviť na optimálnu tepovú frekvenciu. Ponúkajú 3-5 programov nastavenia jazdy.
Majú nosnosť v rozmedzí 110-150 kg. Na Pricemania.sk ich môžete zakúpiť už od 530 € a to v rôznych kategóriách – mestské a horské, ktoré sa líšia cenou a parametrami vybavenia.
Motor a batéria je dôležitý rozhodovací faktor pri kúpe elektrobicykla
Dôležitý pri elektrobicykloch je výkon motora, obvykle býva okolo 250 W. Pohon predného kolesa je používaný pre mestský typ a teda jazdu po ceste, pohon na zadnom kolese je vhodnejší pre jazdu v teréne. Najoptimálnejšie umiestnenie je v strede. Stredový motor je najefektívnejším riešením z pohľadu bezpečnosti aj výdrže. Rýchlosť býva obmedzená na maximálnych 25km/h.
Výdrž batérie sa udáva v Ah, pre dojazd 60-80km vystačíte s 9-10Ah batériou, pre dojazd okolo 130 kilometrov si zakúpte radšej batériu s výdržou 15 Ah a viac.
Batéria má obmedzený počet nabíjaní, okolo 30 000 kilometrov alebo 900 pravidelne dobíjaných cyklov na maximálnu kapacitu. Býva umiestnená na nosiči, za sedlovou tyčou, no najčastejšie býva na ráme, namiesto fľaše.
Horské bicykle (MTB)
Horské bicykle, Mountain Bike, ako už naznačuje ich názov, sú určené pre nadšencov
- jazdy v teréne,
- po lesných a poľných cestách,
- mimo cestnej premávky
- či v ťažšom horskom teréne.
Ponúkajú väčší rozsah zdvihu vidlice a majú hrubší dezén plášťa. Ich rámy sú pevnejšie, hrubšie. Ťažisko majú nižšie, rámy sú rôzne tvarované.
S ráfkovými brzdami sa stretnete pri nových horských bicykloch zriedka, dodávané sú prevažne s kotúčovými brzdami.
Kategória MTB sa ďalej delí na bicykle na celoodpružené a hardtail.
Celoodpružené bicykle (full-celopero)
Samotný názov už napovedá, že ide o konštrukciu bicykla s dvomi odpruženiami. Jedno je vpredu na vidlici a druhé na zadnej stavbe kolesa. Poskytuje jazdcovi plnú kontrolu nad svojim strojom.
Celoodpružené modely sú vďaka použitej technológií cenovo náročnejšie a hmotnostne ťažšie. Pokiaľ neviete využiť ich potenciál, tento typ by sme vám neodporúčali.
Kategória celoodpružených bicyklov sa rozdeľuje aj podľa zdvihu odpruženia.
- Bicykle s menším zdvihom (100-120 mm) sú ideálne pre rekreačných či športových jazdcov, ktorí jazdia preteky či maratóny.
- Bicykel s vyšším zdvihom (120-160mm), all-mountain a enduro, je vhodný pre jazdcov, ktorí majú radi adrenalín a rýchlu jazdu z kopca.
- Pre skutočných milovníkov adrenalínu existujú freeride a zjazdové bicykle so zdvihom odpruženia až okolo 200mm.
Hardtail – Bicykle s prednou odpruženou vidlicou
Do tejto kategórie patria bicykle od športových, rekreačných až po pretekárske. Sú veľmi ľahké a majú kvalitnejšie komponenty. Ocenia ich najmä náročnejší jazdci.
Charakterizuje ich predná odpružená vidlica a pevný kvalitný rám v rôznych materiálových prevedeniach. Pevná zadná stavba síce neskopíruje terén tak dokonale ako celoodpružený rám, poskytuje však vyššiu rýchlosť a obratnosť v teréne.
Dnes už väčšina týchto modelov má v štandardnej výbave mechanické alebo hydraulicé, olejové, kotúčové brzdy.
Radíme sem aj MTB bicykle určené pre dirt/street a fourcross.
Sú určené pre mladšiu vekovú kategóriu, ktorá na nich skáče na upravených tratiach alebo schodoch v mestách.
Krosové a trekingové bicykle
Krosové a trekingové bicykle charakterizuje univerzálnosť. Sú ideálne na každodenné používanie, na výlety a do ľahšieho terénu, kde prevažujú spevnené cesty a cyklotrasy.
Komfort pri jazde zvyšuje odpružená vidlica. Pre tieto bicykle je typický vzpriamený pohodlný posed, 28“ ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným vzorom.
Prevody bicyklov sú navrhnuté podobne ako na horských bicykloch, sú teda vhodné aj pre kopcovitý terén.
Krosové bicykle sa od trekingových líšia najmä športovejším poňatím. Pre lepšiu priľnavosť v teréne, odporúčame hrubší vzor plášťov.
Pre oba typy si môžete vybrať bohaté príslušenstvo – nosiče, blatníky, stojany a pod.
Mestské bicykle
Mestské bicykle sa stali obľúbeným dopravným prostriedkom do mesta. Zápchy vás už nebudú obmedzovať, získate slobodu pohybu naprieč mestom.
Pre mestské bicykle je charakteristická jedna mohutná rámová trúbka.
Takzvaná monotubná konštrukcia s nízkym nástupom
- zaisťuje jednoduché nastupovanie na bicykel.
- Zvyšuje bezpečnú jazdu v rušnej mestskej prevádzke.
- Sú vhodné aj pre starších jazdcov či jazdcov s obmedzeným pohybom.
Aj podľa využitia či stavu vašej peňaženky si môžete vyberať od základných typov
- s jedným prevodom
- až modely s prevodovkou v náboji.
Pre mestské bicykle je typický jednoduchý čistý vzhľad, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed.
Vyberte si model s blatníkmi či bez nich. Určite však vyberte taký model, ktorý má kryty reťaze, aby ste sa pri ceste do práce nezašpinili. Veľkosť určujú kolesá s rozmermi 26“ alebo 28“.
Cestné bicykle
Cestné bicykle sú primárne určené na jazdu po cestách. Vhodné sú pre športové až profesionálne pretekárske využitie. Cestná cyklistika je kráľovnou cyklistických disciplín.
Konštrukčne sú rámy navrhnuté tak, aby mali aerodynamický posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos sily.
Charakteristické sú pre ne 28“ kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá tzv.barany. Veľkosť sa pre cestné bicykle uvádza v centimetroch alebo milimetroch.
Na bicykli nájdete naozaj iba tie najdôležitejšie komponenty. Prevody sú zamerané na rýchlosť. Veľký dôraz sa kladie na hmotnosť. Tá je najnižšia zo všetkých typov bicyklov a pohybuje sa už okolo 6-7 kg. Ceny zodpovedajú kvalite, zväčša začínajú od 600 eur.
Istou podkategóriou cestných bicyklov sú Fitness bicykle. Líšia sa hlavne rovnými riadidlami a vzpriamenejším posedom.
BMX či Freestyle bicykle
BMX sú otázkou životného štýlu. Sú obľúbené najmä medzi mládežou a sú skonštruované pre jazdu na rampách. Geometria je prispôsobená na skoky a triky. Majú zosilnené ráfiky a kolesá majú väčšinou 20“, no existujú aj 26“ varianty.
Vystačia si s jedným prevodom. Najmä kvôli bezpečnosti pri predvádzaní trikov majú len jednu alebo žiadnu brzdu . Pri pretáčaní riadidiel tzv barspin by vyslovene prekážala.
Detské bicykle
Detské bicykle sú často prvým dopravným prostriedkom dieťaťa. V dnešnej dobe máte k dispozícií obrovský výber farieb a tvarov v chlapčenských aj dievčenských prevedeniach.
Sú prispôsobené potrebám detí a je naozaj potešením vyberať cez internet detský bicykel pre vaše deti či vnúčatá. Nezabudnite vybrať aj pekný zvonček na bicykel poteší každé dieťa.
- Pre najmenších cyklistov majú bicyklíky aj kryty reťaze a ponúkajú vo výbave aj balančné pomocné kolieska vo veľkostiach 12“ alebo 16“.
- Pokročilejší detský bicykel je už vybavený prehadzovačkou.
- Juniorské sú takmer na nerozoznanie od dospelých, sú však menšie a ľahšie.
Veľkosť detských bicyklov sa udáva ako priemer kolesa v palcoch. Mala by približne zohľadňovať aj výšku dieťaťa.
Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 „až 16″ je cca 50 kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 “ je 80 kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24″ až 100 kg.
Priemer kolies detského bicykla | Vek dieťaťa | Výška postavy (cm) |
12 „ | 2 – 4 rokov | 90 – 110 |
16 „ | 3 – 6 rokov | 100 – 125 |
20 „ | 5 – 9 rokov | 105 – 135 |
24 „ | 8 – 12 rokov | 115 – 155 |
26 „ | nad 9 rokov | nad 130 |
Neodporúčame vám nákup väčších kolies s tým, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie. Zaobstarajte model v správnej veľkosti a malý posuňte napríklad mladšiemu súrodencovi.
Ani s malým dieťaťom sa nemusíte vzdať svojej záľuby. Vyskúšali ste už vozíky za bicykel?
Lacnejšou variantou sú zase detské cyklosedačky – na výber sú modely dopredu aj dozadu- za vás.
Aké kolesá vybrať? 26“, 27,5“ alebo 29“ ?
Medzi cyklistami je tiež veľmi diskutovanou témou veľkosť kolies. Podľa čoho sa teda rozhodnúť, či jazdiť na 26“, 27,5“ alebo 29“ kolesách? Neexistuje univerzálna správna odpoveď.
Donedávna platilo, že štandardom pre bicykle pre dospelých sú kolesá s priemerom 26″ pre horské a 28″ pre krosové bicykle. Dnes už na trhu nájdete aj 29“ či 27,5″ kolesá, ktoré môžu byť pre určitú skupinu jazdcov a pre určité druhy terénov prínosom.
Mnohí ľudia sa rozhodujú podľa toho, na aký rozmer boli zvyknutí alebo aká veľkosť im najlepšie vyhovuje.
Aký terén vyhľadávate? Sú to dlhé a ľahké stúpania, prudký a pomalý výjazd alebo stúpanie v tobogáne? Bude zjazd skôr dlhý ľahký alebo pôjdete po koreňovo-kamenistom teréne s množstvom zákrut?
Kritériom by mala byť aj vaša výška a skúsenosť s jazdením. V rozhodovaní vám isto pomôže popis vlastností jednotlivých rozmerov kolies:
- 26“ kolesá sú stále najpoužívanejšou veľkosťou.
Ich najväčšou výhodou je obratnosť, dobré vlastnosti pre prudké a pomalé výjazdy, dobrá manévrovateľnosť na nespevnených chodníkoch či v prudkých zákrutách. - Hlavnou výhodou 29“ kolies je držanie stopy, väčšia prejazdnosť v teréne a komfortnejšia jazda.
Môžeme to označiť výrazom, že 29“ bicykel je v teréne kľudnejší. Kolesá umožňujú menší uhol nájazdu na prekážky a ponúkajú väčšiu zotrvačnosť. S 29“ kolesami prejdete pri rovnakom prevode s otočením kľuky väčšiu vzdialenosť.Na druhej strane majú horšiu ovládateľnosť a o dosť väčší rádius otáčania, čo v teréne spôsobuje problémy s obratnosťou.
Jazdec má na 29“ kolesách pocit, že je položený vyššie. Práve preto sú vhodné pre vyšších jazdcov, ktorý majú nad bicyklom lepšiu kontrolu. Ich limitujúcim faktorom je nižší zdvih vidlice kvôli geometrii. - 27,5“ kolesá – Čo pre 29“ kolesá predstavuje výhodu, pre 26“ kolesá môže byť nevýhodou. Odpoveďou je zlatá stredná cesta – 27,5“ kolesá.
Rozmer 27,5“ si udržal dobré vlastnosti 26“ kolies, a to ovládateľnosť a dobré jazdné vlastnosti. Z 29“ kolies si zobral zotrvačnosť a prejazdnosť cez terén.
Dalo by sa povedať, že čím je jazdec vyšší, tým by mal lepšie zvládnuť väčšie kolesá. Nižším jazdcom vyhovuje skôr rozmer kolies 26“ alebo 27,5“.
Pre výšku postavy do 180 cm pre 29“ kolesá zvoľte rám 17“, do 189 cm 19“ a pri vašej výške nad 188cm siahnite po 21” ráme horského bicykla s 29” kolesami.
Materiál na výrobu rámov bicyklov
Na výrobu rámov sa používa hliník, karbón a oceľ, pri profesionálnych bicykloch aj titán. Vlastnosti vylepšujú zliatiny.
- Rámy z hliníkových zliatin sú ľahké a vynikajú bočnou tuhosťou rámu. Nevýhodou je nízka alebo žiadna pružnosť a najmä vyššia cena ako pri oceli.
Profilácia, tvarovanie, trubiek výrazne napomáha vlastnostiam hliníkových rámov.
Hliníkové rámy bývajú označené alu (typ – 6061, 7005, 7020), allux, alloy, dural, easton, alutron. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom na výrobu rámov. - Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa karbónové rámy stali momentálne najlepším, ale aj najdrahším materiálom na výrobu rámov bicyklov. Kladením vrstiev karbónovej tkaniny, použitím tlaku a vysatím vzduchu, vznikajú presne tvarované rámy s vysokou pevnosťou aj pružnosťou.
- Výhodou oceľových rámov, Hi-Ten, je pružnosť a nízka cena. Kvôli redukcii vyššej hmotnosti rámu sa často používajú zliatiny ocele ako napr. zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu Cr-Mo. Rám je ľahší vďaka tenším pevným trubkám.
Oceľové rámy sa najčastejšie používajú pre výrobu rámov detských a BMX bicyklov, ktoré vyžadujú vysoké nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu.Fat biky označujú bicykle vhodné aj na jazdu na snehu.
Hmotnosť
Použitý materiál určuje aj hmotnosť bicykla. Bežná hmotnosť pri horských a krosových bicykloch sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to zväčša pod 10kg.
Pánsky či dámsky?
Muži preferujú tzv. pánsku variantu rámu. Ženy majú možnosť výberu – dámsku variantu rámu alebo pánsku variantu rámu, najmä kvôli pevnejšej konštrukcii.
Dámsky rám má odlišnú geometriu. Je kratší a nižšie položený, madlá bývajú tenšie a sedlá odlišne tvarované. Kvôli menšej váhe výrobcovia volia aj mäkšie pružiny vo vidliciach.
Geometria
Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek.
Sú aj bicykle sloopingové, kedy je horná rámová trubka sklonená dozadu a rôzne odpružené rámy. Celoodpružené bicykle sú vhodné do najnáročnejších terénov, majú aj vyššiu cenu.
Takzvaná monotubná konštrukcia s nízkym nástupom, zaisťuje jednoduché nasadanie či zosadanie a zvyšuje bezpečnú jazdu v mestskej prevádzke.
Nešetrite na nesprávnom mieste
Vyšperkujte si svoj bicykel. Vyberte si náhradné diely s najlepšou cenou
Výrobcovia ponúkajú veľké množstvo náhradných dielov, ktorými môžete svoj bicykel vyšperkovať na mieru vášmu vkusu a výške.
Skutočne si môžete prispôsobiť riaditká, vybrať vhodný rám, nastaviť sedlovku, zvýšiť komfort lepšou ako dodávanou odpruženou vidlicou .
Odpružená vidlica je vhodná pre použitie v teréne. Odpružená predná vidlica príjemne vypruží nerovnosti terénu.
Pre cestné bicykle je odpruženie nežiaduce, preto zvážte kúpu modelu s možnosťou odpruženie vidlice uzamknúť (lock out). Hodí sa v prípade, keď často striedate cestu s terénom.
Vidlice sa vyrábajú pružinové a vzduchové. Tie sú ľahšie, ale aj drahšie.
Investujte do dobrého sedla, cyklosedačky. Po cyklistike práve zadok, zvykne bolieť najviac.
Dobré sprevodovanie robí divy. Dodá rýchlosť či umožní prejsť po zložitom teréne bez zosadania. Kľuky, pedále a klipsy sú prvou voľbou ako získať lepšie výsledky. Kazety dodajú nový náboj. Vlastne – opotrebovávajú sa aj náboje– tie cyklistické.
Občas sa stane, že nejaký diel je potrebné vymeniť. Venujte preto pozornosť aj možnosti výmeny náhradných dielov.
Ako zámienka pre nový bicykel možno obstojí, no výmena dielca bude bolieť peňaženku menej ako nový bicykel.
Asi najčastejšie budete servisovať reťaze. Občas ich treba premazať, vyčistiť či vymeniť.
Pravidelne budete meniť aj ojazdené plášte. Ostré kamene nemusia zas vydržať duše. Je dobré, zvlášť na dlhšie cesty, zobrať si so sebou zo dve duše.
Milovníci adrenalínových zjazdov by mali mať vždy v poriadku brzdy. Pri zlepšení vašich schopností pouvažujte o vyššej rade. Niekedy treba vyriešiť brzdový kotúč, inokedy čeľuste.
- Lacnejšou variantou sú ráfkové brzdy, fungujúce na mechanickom princípe.
Stlačením páčky lanko zatiahne gumičky čeľustí, ktoré zatlačením na ráfik kolesa bicykel zabrzdia.
- Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako brzdy ráfkové, no nebrzdí sa o ráfik, ale kotúčom.
- Hydraulické kotúčové brzdy sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil.
Malú a funkčnú zmenu doprajete svojmu bicyklu výmenou gripov či omotávok .
Príslušenstvo na bicykel
Do tejto kategórie patria produkty, ktoré pre samotnú jazdu nepotrebujete. No uznajte, že pri rekreačnej jazde sa bez cyklotašiek, nosičov ,košíku na fľašu , blatníkov nezaobídete.
Dobré tempo vám pomôže udržiavať cyklopočítač, na cestách do horšieho terénu je dobré mať pri sebe pumpu.
Ak plánujete dlhšie stáť na jednom mieste, oceníte stojan a nezabudnite si bicykel zamknúť.
Na dovolenku si vďaka širokej palete viete bicykel zobrať so sebou vďaka nosičom či už na strechu alebo s pripevnením na guľu auta.
Ak ste sa už rozhodli pre ktorýkoľvek bicykel, veríme, že sme vám pri výbere pomohli.
V nákupnom zozname na túto cyklistickú sezónu si skontrolujte, či máte vo výbave aj bezpečnostné prvky.
Nezabúdajte na vašu bezpečnosť !
Kvalitná ochrana hlavy by nemala chýbať ani tomu najlepšiemu cyklistovi. Na výber máte množstvo dizajnov, farieb. Stačí si len vybrať podľa vami preferovaného štýlu jazdy.
Nezabudnite byť na cestách dostatočne viditeľný. Dbajte na osvetlenie vpredu aj vzadu, ale aj na reflexné prvky na oblečení.
Zapadajúce slnko môže narobiť veľa nepríjemností. Špeciálne cyklistické okuliare sú navrhnuté pre vašu bezpečnosť a ponúkame ich v mnohých farebných prevedeniach s vymeniteľnými sklami podľa svetelných podmienok. Vyberte si tie, ktoré vám pristanú.
Funkčné a pekné – aj také môže byť cyklistické oblečenie
Nezabudnite ani na seba. Kvalitné cyklooblečenie vás nielen ochráni, ale môžete si v ňom jazdu vychutnať v maximálnom pohodlí.
Výrobcovia cyklistického oblečenia ponúkajú bundy, nohavice či dresy. Vedeli ste, že cyklistické dresy viete použiť aj na kolieskové korčule?
Napriek odpruženej vidlici, mnohí oceníte aj rukavice, ktoré chránia nielen pred zimou, ale aj otrasmi. Sú vo viacerých dizajnoch, ktorými doladíte váš outfit. Určite si vyberiete.
Hovorí sa že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený cyklista. Nepremokavé a vetru-odolné návleky patria k povinnej výbave v chladnom počasí.
Pre tých, ktorímajú špeciálne nášľapné pedále ponúkame bohatý výber cyklistických tretier. Rozlišujú sa podľa využitia a niektoré sú navrhnuté aj na pohodlnú chôdzu bez klopkania.
Správne nastavenie a technika jazdy je viac než polovica úspechu
Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie sedu môžu zhoršiť váš pôžitok z jazdy, spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných alebo dolných končatín. Zlé nastavenie môže spôsobiť pomalšiu jazdu a skoršiu únavu. Neefektívne šliapanie vás unaví skôr ako prídete do cieľa.
Pri kúpe nového bicykla využite možnosť kompletného zmontovania a nastavenia profesionálnym mechanikom. Po vybalení z krabice často stačí už len nahodiť predné koleso a pedále.
Múdre rady od skúsených jazdcov
- Vždy majte so sebou potrebné základné náradie.
- Kým predáte starý bicykel, na ktorom sa vám dobre sedelo zmerajte a zapíšte si základné vzdialenosti – výšku sedla od stredovej osy a vzdialenosť špičky sedla od riaditiek.
- Dajte si na nový bicykel svoje sedlo zo starého bicykla.
- Namažte si sedlovku v dĺžke, ktorá je zasunutá v ráme, vazelínou, aby do rámu „nezarástla“, zvlášť vtedy, pokiaľ jazdíte v zime.
Ak sa do nastavenia bicykla pustíte sami
Ak sa do nastavení pustíte sami, pamätajte, že správna výška sedla je taká, kedy pri sedení na sedadle dočiahnete pätou v topánkach s takmer napnutou nohou na pedále.
Ak je špička nohy na pedáli, noha by mala byť v spodnej polohe pedálu mierne pokrčená, vtedy svaly na nohách pracujú najefektívnejšie.
Sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm. Dajte však pozor, aby ste neprekročili označený limit maximálneho vytiahnutia. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky, zvlášť pri hliníkových rámoch.
Ak neberme do úvahy zjazdárov, freestylistov, krasojazdcov a iné špecifické druhy cyklistiky, pri väčšine typov bicyklov by mal byť sklon sedadla vo vodorovnej polohe. So špičkou hore sa budete neustále rukami priťahovať dopredu, špičkou dolu sa zase budete neustále rukami odťahovať. Začnú vás bolieť ruky a brušné svaly.
Predovšetkým s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla odporúčame takmer nepoznateľný sklon dopredu. Sedlo je možné posúvať aj vodorovne s ohľadom na pedále.
Tip. Ak kľuku otočíte do vodorovnej polohy a nohu máte na pedáli os od špičky kolena musí prechádzať stredom osy pedálu.
Panva by mala byť pri jazde takmer nehybná, zadok by sa nemal presúvať zľava doprava.
Bicykel by mal byť skôr menší. Rám je vtedy tuhší, riaditká budete mať nižšie alebo vo výške sedla, čo je správna poloha pri jazde.
Ak používate nášľapné pedále, je potrebné pevne namontovať zarážky,kufre, na topánky. Nohu musíte mať na pedáli rovno.
Nešľapte s kolenami od seba. Kĺb palca na chodidle by mal presahovať os pedálu.
Chodidlá by mali byť pri jazde naklonené mierne dolu.
Správna poloha brzdových pák na riaditkách je veľmi dôležitá. Brzdové páky by sa mali ľahko opierať o spodnú časť natiahnutých prstov na rukách. Vtedy nebudete musieť ruky pri brzdení zbytočne pretáčať.
Správnu vzdialenosť a výšku riaditiek voči sedlu nastavte s rešpektom k vašim pocitom.
Na bicykli by sa vám malo dobre sedieť. Určite by ste nemali byť príliš narovnaný ani príliš natiahnutý. Pokiaľ máte väčšie bruško, dajte si riaditká bližšie a vyššie.
Pretekár sedí viac natiahnutý a sklonený, kvôli rýchlosti.
Riaditká musia byť dostatočne široké, aby ste nemali ruky moc pri sebe. Hrudník musí ostať voľný, aby sa vám dobre dýchalo. Príliš široké riaditká zhoršujú manévrovanie. Ideálna šírka je približne vaša šírka ramien.
Vaše telo by si malo posed na bicykli doslova užívať. Šliapte správne.
Bicykel poháňajú len nohy a nie pohyb celého tela. Ak budú vaše svaly v optimálnej polohe, podajú najlepší výkon a unavia sa neskôr, ako pri nesprávnom posede.