Skip to content Skip to footer

Ako si vybrať bicykel v roku 2019?

 

Ako si vybrať bicykel v roku 2019

Cyklistická sezóna sa pomaly ale isto rozbehla. Cyklistika je ideálny šport pre všetky vekové kategórie bez rozdielu. Je len na vás, či budete jazdiť sami alebo s cyklistickou partiou. Ak ste doteraz ešte nezačali, po prečítaní nášho blogu určite začnete s ľahkosťou.

V Pricemania vám poradíme ako si vybrať správny bicykel a na čo sa pri výbere sústrediť. Na záver nezabudneme ani na vás. Oblečte sa s nami na bicykel do novej sezóny.

 Leader Fox Urby 2014

 

 

Cyklistická sezóna sa pomaly ale isto rozbehla. Cyklistika je ideálny šport pre všetky vekové kategórie bez rozdielu. Je len na vás, či budete jazdiť sami alebo s cyklistickou partiou. Ak ste doteraz ešte nezačali, po prečítaní nášho blogu určite začnete s ľahkosťou.

dva bicykle

V Pricemania vám poradíme ako si vybrať správny bicykel a na čo sa pri výbere sústrediť. Na záver nezabudneme ani na vás. Oblečte sa s nami na bicykel do novej sezóny.

Zvažujete kúpu nového bicykla a neviete ako začať?

 

Trh ponúka širokú paletu modelov. Je dôležité zvážiť ako často a na akom teréne budete bicykel využívať. Budete dochádzať dennodenne do práce? Alebo si pravidelne potrebujete vyvetrať hlavu pri adrenalínových zjazdoch? Dali ste rodine novoročné predsavzatie v podobe trávenia času s rodinou pri nedeľnej cyklistike?

zadrenalinova jazda - zjazd

Hneď na začiatku sa musíte zmieriť s myšlienkou, že 100% univerzálny bicykel neexistuje. Pripravte sa aj na to, že ceny modelov sú závislé od toho, na aký účel budete svoj bicykel využívať. Budete aktívny cyklista alebo budete jazdiť skôr rekreačne? Profesionálne bicykle môžu byť drahšie ako auto. Vyberte si ten správny – pre vás na mieru, aby neutrpela vaša peňaženka.

 

Na veľkosti záleží

Bicykle sa vyrábajú vo viacerých veľkostiach z dôvodu rôznej výšky cyklistov. Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Tento typ veľkosti sa označuje ako „stred-stred“- ide o vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu.

Výrobcovia zväčša veľkosť bicykla udávajú v palcoch (15″,17″,19″,21″) a (16″,18″,20″,22″), alebo sú použité písmená rovnako ako pri oblečení (S, M, L, XL, XXL). Pre cestné bicykle je väčšinou tento údaj uvádzaný v centimetroch alebo milimetroch.

Tip Pri horských bicykloch s kolesami 26″, 29″ alebo 27,5″ sa odporúča, aby cyklista stojaci obkročmo nad bicyklom, mal nad hornou trúbkou rámu približne päť centimetrov od rozkroku. Krossové, trekingové bicykle s koelsami 27″ alebo 28″ môžu mať rám o 1 až 2 palce väčší.

velkost horskeho bicykla

Výrobcovia zväčša vychádzajú z výšky postavy jazdca, no existuje aj kritérium určenia veľkosti bicykla podľa dĺžky nôh.
Veľkosť detských bicyklov sa udáva ako priemer kolesa v palcoch. Bývajú 10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″. Veľkosť bicykla by mala približne zohľadňovať aj výšku dieťaťa.

Je potrebné si uvedomiť, že každá kategória bicyklov má inú geometriu rámu, dokonca aj medzi výrobcami sa môže odlišovať model od modelu svojou veľkosťou. Nespoliehajte sa preto tabuľkovú veľkosť jedného výrobcu. Preverte si, aká veľkosť prislúcha pre konkrétny model vašej výške postavy.

Približná všeobecná tabuľka určenia veľkosti bicykla podľa výšky postavy:

 Výška postavy (cm) Označenie veľkosti rámu pre horské bicykle (palce)   Označenie veľkosti rámu pre cestný krosové bicykle (palce)  Označenie veľkosti rámu pre cestné bicykle (cm)
 150 až 155   13 – 15 „  15 „  49
 155 až 160   15 „  16 “   52
 160 až 165  15 – 17 “   17 “   52
 171 až 175  17 – 18 “  / M  18 – 19 “   54 – 56 
 176 až 180  18 – 19 “   19 – 20 “   56 
 181 až 185  19 – 20 “ / L   20 – 21 “   56 – 58 
 185 až 190  20 – 21 “   21 – 22 “   58-60  
 190 až 195  21 – 23 “ / XL   22 – 23 “   60-62  
 195 a viac  24 “  / XXL   24 “   62-64  

 

Približná všeobecná tabuľka určenia veľkosti bicykla podľa dĺžky nohy, v závislosti od použitia na rekreačnú alebo športovú jazdu:

 Výška postavy (cm) Dĺžka nohy (cm)   Veľkosť rámu    Veľkosť rámu
     športové použitie

(cm) vs (palce)

 rekreačné použitie

(cm)  vs (palce)

 161   72  40 15,7″   42 16,5″
165  75   42 16,5 “   44 17,3″
169  79  44 17,3 “   46 18,1″ 
173  82  46 18,1 “   48 18,9 „
 179  87  48 18,9 “   50 19,7″
 183  89  50 19,7 “   52 20,5″ 
 187  92  52 20,5 “   54 21,3″  
 193  96  54 21,3 “   56 22,0!  

 

Typ bicykla

Všeobecne rozdeľujeme kategórie bicyklov na horské, trekingové a krosové bycikle, cestné bicykle. Detské  a BMX bicykle  tvoria špeciálnu kategóriu. Dnes čoraz väčšiu popularitu získavajú aj mestké či elektrobicykle.

Okrem typu odpruženia, sa jednotlivé modely rozlišujú geometriou, plášťom, šírkou riadidiel, materiálmi rámov či vybavením príslušenstva. 

Elektrobicykle

Čoraz väčšej popularite sa teší najmladšia kategória bicyklov na trhu elektrobicykle. E-bajky, ako sa tiež nazývajú, vám zaručia lepší zážitok z jazdy nielen po cestách, ale aj v teréne. Pomáhajú pri jazde do kopca a s menšou námahou prejdete aj dlhšiu vzdialenosť. Elektrobicykel ako praktický a ekologický dopravný prostriedok oceníte aj pri preprave v meste.

Elektrobicykle sa začali využívať aj pre kardio tréning, keďže ich viete nastaviť na optimálnu tepovú frekvenciu. Ponúkajú 3-5 programov nastavenia jazdy.
Majú nosnosť v rozmedzí 110-150 kg. Na Pricemania.sk ich môžete zakúpiť už od 530 € a to v rôznych kategóriách – mestské a horské, ktoré sa líšia cenou a parametrami vybavenia.

Motor a batéria je dôležitý rozhodovací faktor pri kúpe elektrobicykla

Dôležitý pri elektrobicykloch je výkon motora, obvykle býva okolo 250 W. Pohon predného kolesa je používaný pre mestský typ a teda jazdu po ceste, pohon na zadnom kolese je vhodnejší pre jazdu v teréne. Najoptimálnejšie umiestnenie je v strede. Stredový motor je najefektívnejším riešením z pohľadu bezpečnosti aj výdrže. Rýchlosť býva obmedzená na maximálnych 25km/h.

Výdrž batérie sa udáva v Ah, pre dojazd 60-80km vystačíte s 9-10Ah batériou, pre dojazd okolo 130 kilometrov si zakúpte radšej batériu s výdržou 15 Ah a viac.

Batéria má obmedzený počet nabíjaní, okolo 30 000 kilometrov alebo 900 pravidelne dobíjaných cyklov na maximálnu kapacitu. Býva umiestnená na nosiči, za sedlovou tyčou, no najčastejšie býva na ráme, namiesto fľaše.

Horské bicykle (MTB)

Horské bicykle, Mountain Bike, ako už naznačuje ich názov, sú určené pre nadšencov

  • jazdy v teréne,
  • po lesných a poľných cestách,
  • mimo cestnej premávky
  • či v ťažšom horskom teréne.

Ponúkajú väčší rozsah zdvihu vidlice a majú hrubší dezén plášťa. Ich rámy sú pevnejšie, hrubšie. Ťažisko majú nižšie, rámy sú rôzne tvarované.

S ráfkovými brzdami sa stretnete pri nových horských bicykloch zriedka, dodávané sú prevažne s kotúčovými brzdami.

Olpran Bomber Sus 26"

 

Kategória MTB sa ďalej delí na bicykle na celoodpružené a hardtail.

Celoodpružené bicykle (full-celopero)

Samotný názov už napovedá, že ide o konštrukciu bicykla s dvomi odpruženiami. Jedno je vpredu na vidlici a druhé na zadnej stavbe kolesa. Poskytuje jazdcovi plnú kontrolu nad svojim strojom.

Celoodpružené modely sú vďaka použitej technológií cenovo náročnejšie a hmotnostne ťažšie. Pokiaľ neviete využiť ich potenciál, tento typ by sme vám neodporúčali.

Olpran Laser Full Disc

Kategória celoodpružených bicyklov sa rozdeľuje aj podľa zdvihu odpruženia.

  • Bicykle s menším zdvihom (100-120 mm) sú ideálne pre rekreačných či športových jazdcov, ktorí jazdia preteky či maratóny.
  • Bicykel s vyšším zdvihom (120-160mm), all-mountain a enduro, je vhodný pre jazdcov, ktorí majú radi adrenalín a rýchlu jazdu z kopca.
  • Pre skutočných milovníkov adrenalínu existujú freeride a zjazdové bicykle so zdvihom odpruženia až okolo 200mm.
Hardtail – Bicykle s prednou odpruženou vidlicou

Do tejto kategórie patria bicykle od športových, rekreačných až po pretekárske. Sú veľmi ľahké a majú kvalitnejšie komponenty. Ocenia ich najmä náročnejší jazdci.

Olpran Extreme 27.5"

Charakterizuje ich predná odpružená vidlica a pevný kvalitný rám v rôznych materiálových prevedeniach. Pevná zadná stavba síce neskopíruje terén tak dokonale ako celoodpružený rám, poskytuje však vyššiu rýchlosť a obratnosť v teréne.

Dnes už väčšina týchto modelov má v štandardnej výbave mechanické alebo hydraulicé, olejové, kotúčové brzdy.

Radíme sem aj MTB bicykle určené pre dirt/street a fourcross.

Sú určené pre mladšiu vekovú kategóriu, ktorá na nich skáče na upravených tratiach alebo schodoch v mestách.

Krosové a trekingové bicykle

Krosové a trekingové bicykle charakterizuje univerzálnosť. Sú ideálne na každodenné používanie, na výlety a do ľahšieho terénu, kde prevažujú spevnené cesty a cyklotrasy.

Komfort pri jazde zvyšuje odpružená vidlica. Pre tieto bicykle je typický vzpriamený pohodlný posed, 28“ ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným vzorom.

 Prevody bicyklov sú navrhnuté podobne ako na horských bicykloch, sú teda vhodné aj pre kopcovitý terén.

Kellys Cliff 30 2017

Krosové bicykle sa od trekingových líšia najmä športovejším poňatím. Pre lepšiu priľnavosť v teréne, odporúčame hrubší vzor plášťov.

Pre oba typy si môžete vybrať bohaté príslušenstvo – nosiče, blatníky, stojany a pod.

Mestské bicykle

Mestské bicykle sa stali obľúbeným dopravným prostriedkom do mesta. Zápchy vás už nebudú obmedzovať, získate slobodu pohybu naprieč mestom.

Pre mestské bicykle je charakteristická jedna mohutná rámová trúbka.

Kellys Classic Dutch 2017

Takzvaná monotubná konštrukcia s nízkym nástupom

  • zaisťuje jednoduché nastupovanie na bicykel.
  • Zvyšuje bezpečnú jazdu v rušnej mestskej prevádzke.
  • Sú vhodné aj pre starších jazdcov či jazdcov s obmedzeným pohybom.

Aj podľa využitia či stavu vašej peňaženky si môžete vyberať od základných typov

  • s jedným prevodom
  • až modely s prevodovkou v náboji.

Pre mestské bicykle je typický jednoduchý čistý vzhľad, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed.

Vyberte si model s blatníkmi či bez nich. Určite však vyberte taký model, ktorý má kryty reťaze, aby ste sa pri ceste do práce nezašpinili. Veľkosť určujú kolesá s rozmermi 26“ alebo 28“.

Cestné bicykle

Cestné bicykle sú primárne určené na jazdu po cestách. Vhodné sú pre športové až profesionálne pretekárske využitie. Cestná cyklistika je kráľovnou cyklistických disciplín.

Neuzer Whirlwind 1.0 2014

Konštrukčne sú rámy navrhnuté tak, aby mali aerodynamický posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos sily.

Charakteristické sú pre ne 28“ kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá tzv.barany. Veľkosť sa pre cestné bicykle uvádza v centimetroch alebo milimetroch.

Na bicykli nájdete naozaj iba tie najdôležitejšie komponenty. Prevody sú zamerané na rýchlosť. Veľký dôraz sa kladie na hmotnosť. Tá je najnižšia zo všetkých typov bicyklov a pohybuje sa už okolo 6-7 kg. Ceny zodpovedajú kvalite, zväčša začínajú od 600 eur.

 

Istou podkategóriou cestných bicyklov sú Fitness bicykle. Líšia sa hlavne rovnými riadidlami a vzpriamenejším posedom.

BMX či Freestyle bicykle

BMX sú otázkou životného štýlu. Sú obľúbené najmä medzi mládežou a sú skonštruované pre jazdu na rampách. Geometria je prispôsobená na skoky a triky. Majú zosilnené ráfiky a kolesá majú väčšinou 20“, no existujú aj 26“ varianty.

Vedora Pump It 2017

Vystačia si s jedným prevodom. Najmä kvôli bezpečnosti pri predvádzaní trikov majú len jednu alebo žiadnu brzdu . Pri pretáčaní riadidiel tzv barspin by vyslovene prekážala.

Detské bicykle

Detské bicykle sú často prvým dopravným prostriedkom dieťaťa. V dnešnej dobe máte k dispozícií obrovský výber farieb a tvarov v chlapčenských aj dievčenských prevedeniach.

Dino Bikes 166R 16"

Sú prispôsobené potrebám detí a je naozaj potešením vyberať cez internet detský bicykel pre vaše deti či vnúčatá. Nezabudnite vybrať aj pekný zvonček na bicykel poteší každé dieťa. 

Kellys Bell 80

 

  • Pre najmenších cyklistov majú bicyklíky aj kryty reťaze a ponúkajú vo výbave aj balančné pomocné kolieska vo veľkostiach 12“ alebo 16“.
  • Pokročilejší detský bicykel je už vybavený prehadzovačkou.
  • Juniorské sú takmer na nerozoznanie od dospelých, sú však menšie a ľahšie.

 

Olpran Miki 18"

Veľkosť detských bicyklov sa udáva ako priemer kolesa v palcoch. Mala by približne zohľadňovať aj výšku dieťaťa.

Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 „až 16″ je cca 50 kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 “ je 80 kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24″ až 100 kg.

Priemer kolies detského bicykla Vek dieťaťa   Výška postavy (cm)
12 „ 2 – 4 rokov  90 – 110 
16 „ 3 – 6 rokov  100 – 125 
20 „ 5 – 9 rokov 105 – 135 
24 „ 8 – 12 rokov 115 – 155 
26 „ nad 9 rokov  nad 130

 

Neodporúčame vám nákup väčších kolies s tým, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie. Zaobstarajte model v správnej veľkosti a malý posuňte napríklad mladšiemu súrodencovi.

Olpran Bolt 24"

Ani s malým dieťaťom sa nemusíte vzdať svojej záľuby. Vyskúšali ste už vozíky za bicykel? 

Thule RideAlong Mini

 

Hamax Plus Siesta

 

Lacnejšou variantou sú zase detské cyklosedačky – na výber sú modely dopredu aj dozadu- za vás. 

Thule Chariot Cougar 2 2014

 

Aké kolesá vybrať? 26“, 27,5“ alebo 29“ ?

Medzi cyklistami je tiež veľmi diskutovanou témou veľkosť kolies. Podľa čoho sa teda rozhodnúť, či jazdiť na 26“, 27,5“ alebo 29“ kolesách? Neexistuje univerzálna správna odpoveď.

Donedávna platilo, že štandardom pre bicykle pre dospelých sú kolesá s priemerom 26″ pre horské a 28″ pre krosové bicykle. Dnes už na trhu nájdete aj 29“ či 27,5″ kolesá, ktoré môžu byť pre určitú skupinu jazdcov a pre určité druhy terénov prínosom.

Mnohí ľudia sa rozhodujú podľa toho, na aký rozmer boli zvyknutí alebo aká veľkosť im najlepšie vyhovuje.

Aký terén vyhľadávate? Sú to dlhé a ľahké stúpania, prudký a pomalý výjazd alebo stúpanie v tobogáne? Bude zjazd skôr dlhý ľahký alebo pôjdete po koreňovo-kamenistom teréne s množstvom zákrut?

Kellys Alpina Eco C05 2016

Kritériom by mala byť aj vaša výška a skúsenosť s jazdením. V rozhodovaní vám isto pomôže popis vlastností jednotlivých rozmerov kolies:

  • 26“ kolesá sú stále najpoužívanejšou veľkosťou.
    Ich najväčšou výhodou je obratnosť, dobré vlastnosti pre prudké a pomalé výjazdy, dobrá manévrovateľnosť na nespevnených chodníkoch či v prudkých zákrutách.
  • Hlavnou výhodou 29“ kolies je držanie stopy, väčšia prejazdnosť v teréne a komfortnejšia jazda.
    Môžeme to označiť výrazom, že 29“ bicykel je v teréne kľudnejší. Kolesá umožňujú menší uhol nájazdu na prekážky a ponúkajú väčšiu zotrvačnosť. S 29“ kolesami prejdete pri rovnakom prevode s otočením kľuky väčšiu vzdialenosť.Na druhej strane majú horšiu ovládateľnosť a o dosť väčší rádius otáčania, čo v teréne spôsobuje problémy s obratnosťou.
    Jazdec má na 29“ kolesách pocit, že je položený vyššie. Práve preto sú vhodné pre vyšších jazdcov, ktorý majú nad bicyklom lepšiu kontrolu. Ich limitujúcim faktorom je nižší zdvih vidlice kvôli geometrii.
  • 27,5“ kolesá –  Čo pre 29“ kolesá predstavuje výhodu, pre 26“ kolesá môže byť nevýhodou. Odpoveďou je zlatá stredná cesta 27,5“ kolesá.

    Rozmer 27,5“ si udržal dobré vlastnosti 26“ kolies, a to ovládateľnosť a dobré jazdné vlastnosti. Z 29“ kolies si zobral zotrvačnosť a prejazdnosť cez terén.
    Dalo by sa povedať, že čím je jazdec vyšší, tým by mal lepšie zvládnuť väčšie kolesá. Nižším jazdcom vyhovuje skôr rozmer kolies 26“ alebo 27,5“. 

Pre výšku postavy do 180 cm pre 29“ kolesá zvoľte rám 17“, do 189 cm 19“ a pri vašej výške nad 188cm siahnite po 21” ráme horského bicykla s 29” kolesami.

 

Materiál na výrobu rámov bicyklov

Na výrobu rámov sa používa hliník, karbón a oceľ, pri profesionálnych bicykloch aj titán. Vlastnosti vylepšujú zliatiny.

  • Rámy z hliníkových zliatin sú ľahké a vynikajú bočnou tuhosťou rámu. Nevýhodou je nízka alebo žiadna pružnosť a najmä vyššia cena ako pri oceli.
    Profilácia, tvarovanie, trubiek výrazne napomáha vlastnostiam hliníkových rámov.
    Hliníkové rámy bývajú označené alu (typ – 6061, 7005, 7020), allux, alloy, dural, easton, alutron. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom na výrobu rámov.
  • Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa karbónové rámy stali momentálne najlepším, ale aj najdrahším materiálom na výrobu rámov bicyklov. Kladením vrstiev karbónovej tkaniny, použitím tlaku a vysatím vzduchu, vznikajú presne tvarované rámy s vysokou pevnosťou aj pružnosťou.
  • Výhodou oceľových rámov, Hi-Ten, je pružnosť a nízka cena. Kvôli redukcii vyššej hmotnosti rámu sa často používajú zliatiny ocele ako napr. zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu Cr-Mo. Rám je ľahší vďaka tenším pevným trubkám.
    Oceľové rámy sa najčastejšie používajú pre výrobu rámov detských a BMX bicyklov, ktoré vyžadujú vysoké nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu.Fat biky označujú bicykle vhodné aj na jazdu na snehu.
Hmotnosť

Použitý materiál určuje aj hmotnosť bicykla. Bežná hmotnosť pri horských a krosových bicykloch sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to zväčša pod 10kg.

Pánsky či dámsky?

Muži preferujú tzv. pánsku variantu rámu. Ženy majú možnosť výberu – dámsku variantu rámu alebo pánsku variantu rámu, najmä kvôli pevnejšej konštrukcii.

Dámsky rám má odlišnú geometriu. Je kratší a nižšie položený, madlá bývajú tenšie a sedlá odlišne tvarované. Kvôli menšej váhe výrobcovia volia aj mäkšie pružiny vo vidliciach.

Olpran Mercury

Geometria

Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek.

Sú aj bicykle sloopingové, kedy je horná rámová trubka sklonená dozadu a rôzne odpružené rámy. Celoodpružené bicykle sú vhodné do najnáročnejších terénov, majú aj vyššiu cenu.

 tvary ramov

Takzvaná monotubná konštrukcia s nízkym nástupom, zaisťuje jednoduché nasadanie či zosadanie a zvyšuje bezpečnú jazdu v mestskej prevádzke.

 

Nešetrite na nesprávnom mieste

Vyšperkujte si svoj bicykel. Vyberte si náhradné diely s najlepšou cenou

 

Výrobcovia ponúkajú veľké množstvo náhradných dielov, ktorými môžete svoj bicykel vyšperkovať na mieru vášmu vkusu a výške. 

Skutočne si môžete prispôsobiť riaditká, vybrať vhodný rám, nastaviť sedlovku, zvýšiť komfort lepšou ako dodávanou odpruženou vidlicou .

PZRacing CR 5.2

Author ACO-SP09

FSA SL-K Light K

 

Odpružená vidlica je vhodná pre použitie v teréne. Odpružená predná vidlica príjemne vypruží nerovnosti terénu.

Pre cestné bicykle je odpruženie nežiaduce, preto zvážte kúpu modelu s možnosťou odpruženie vidlice uzamknúť (lock out). Hodí sa v prípade, keď často striedate cestu s terénom.

Vidlice sa vyrábajú pružinové a vzduchové. Tie sú ľahšie, ale aj drahšie.

RST Neon T

Investujte do dobrého sedla, cyklosedačky. Po cyklistike práve zadok, zvykne bolieť najviac.

Force Ros

Dobré sprevodovanie robí divy. Dodá rýchlosť či umožní prejsť po zložitom teréne bez zosadania. Kľuky, pedále a klipsy sú prvou voľbou ako získať lepšie výsledky. Kazety dodajú nový náboj. Vlastne – opotrebovávajú sa aj náboje– tie cyklistické.

 

FSA K-Force Light ABS 386 EVO

 

Shimano PD-M8040

 

Author ACO-XENON DISC-F/32

Shimano HG-41

 

Občas sa stane, že nejaký diel je potrebné vymeniť. Venujte preto pozornosť aj možnosti výmeny náhradných dielov.

Ako zámienka pre nový bicykel možno obstojí, no výmena dielca bude bolieť peňaženku menej ako nový bicykel.

Asi najčastejšie budete servisovať reťaze. Občas ich treba premazať, vyčistiť či vymeniť.

Shimano CN-HG95

Pravidelne budete meniť aj ojazdené plášte. Ostré kamene nemusia zas vydržať duše. Je dobré, zvlášť na dlhšie cesty, zobrať si so sebou zo dve duše.

Maxxis Aspen 27.5x2.1

Maxxis Welter 29x1.90-2.35

Milovníci adrenalínových zjazdov by mali mať vždy v poriadku brzdy. Pri zlepšení vašich schopností pouvažujte o vyššej rade. Niekedy treba vyriešiť brzdový kotúč, inokedy čeľuste.

  • Lacnejšou variantou sú ráfkové brzdy, fungujúce na mechanickom princípe.
    Stlačením páčky lanko zatiahne gumičky čeľustí, ktoré zatlačením na ráfik kolesa bicykel zabrzdia.
    BBB BBS-16
  • Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako brzdy ráfkové, no nebrzdí sa o ráfik, ale kotúčom.
  • Hydraulické kotúčové brzdy sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil.

Tektro TK-Aquila mech.

Malú a funkčnú zmenu doprajete svojmu bicyklu výmenou gripov či omotávok .

BBB Dualgrip BHG-06

 

Príslušenstvo na bicykel

 

Do tejto kategórie patria produkty, ktoré pre samotnú jazdu nepotrebujete. No uznajte, že pri rekreačnej jazde sa bez cyklotašiek, nosičov ,košíku na fľašu , blatníkov nezaobídete.

Sport Arsenal 460

Nosič ACR-25-ALU

Elite Cannibal

Kellys Knight

 

 

Dobré tempo vám pomôže udržiavať cyklopočítač, na cestách do horšieho terénu je dobré mať pri sebe pumpu.

Sigma Pure 1 ATS

 

Kellys Magnum

Ak plánujete dlhšie stáť na jednom mieste, oceníte stojan a nezabudnite si bicykel zamknúť.

Kellys Kicker

 

Extol 77750

 

Na dovolenku si vďaka širokej palete viete bicykel zobrať so sebou vďaka nosičom či už na strechu alebo s pripevnením na guľu auta. 

 

 

 

Thule ClipOn High 9105

Ak ste sa už rozhodli pre ktorýkoľvek bicykel, veríme, že sme vám pri výbere pomohli.

V nákupnom zozname na túto cyklistickú sezónu si skontrolujte, či máte vo výbave aj bezpečnostné prvky.

Nezabúdajte na vašu bezpečnosť !

 

Kvalitná ochrana hlavy by nemala chýbať ani tomu najlepšiemu cyklistovi. Na výber máte množstvo dizajnov, farieb. Stačí si len vybrať podľa vami preferovaného štýlu jazdy. 

Uvex I-VO

Nezabudnite byť na cestách dostatočne viditeľný. Dbajte na osvetlenie vpredu aj vzadu, ale aj na reflexné prvky na oblečení.

Cateye HL-EL135

Force X80 Wide

Zapadajúce slnko môže narobiť veľa nepríjemností. Špeciálne cyklistické okuliare sú navrhnuté pre vašu bezpečnosť a ponúkame ich v mnohých farebných prevedeniach s vymeniteľnými sklami podľa svetelných podmienok. Vyberte si tie, ktoré vám pristanú. 

 Rudy Project Rydon

 

 

Funkčné a pekné – aj také môže byť cyklistické oblečenie

 

Nezabudnite ani na seba. Kvalitné cyklooblečenie vás nielen ochráni, ale môžete si v ňom jazdu vychutnať v maximálnom pohodlí.

 

Výrobcovia cyklistického oblečenia ponúkajú bundy, nohavice či dresy. Vedeli ste, že cyklistické dresy viete použiť aj na kolieskové korčule? 

Etape Profi LACL

Silvini Turano MD1013

 

Napriek odpruženej vidlici, mnohí oceníte aj rukavice, ktoré chránia nielen pred zimou, ale aj otrasmi. Sú vo viacerých dizajnoch, ktorými doladíte váš outfit. Určite si vyberiete. 

Spokey Bolt

Hovorí sa že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený cyklista. Nepremokavé a vetru-odolné návleky patria k povinnej výbave v chladnom počasí. 

Spokey Scout

Pre tých, ktorímajú špeciálne nášľapné pedále ponúkame bohatý výber cyklistických tretier. Rozlišujú sa podľa využitia a niektoré sú navrhnuté aj na pohodlnú chôdzu bez klopkania. 

Shimano SH-XC31

 

Správne nastavenie a technika jazdy je viac než polovica úspechu

 

Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie sedu môžu zhoršiť váš pôžitok z jazdy, spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných alebo dolných končatín. Zlé nastavenie môže spôsobiť pomalšiu jazdu a skoršiu únavu. Neefektívne šliapanie vás unaví skôr ako prídete do cieľa.

 cyklista

Pri kúpe nového bicykla využite možnosť kompletného zmontovania a nastavenia profesionálnym mechanikom. Po vybalení z krabice často stačí už len nahodiť predné koleso a pedále.

Múdre rady od skúsených jazdcov
  • Vždy majte so sebou potrebné základné náradie.
  • Kým predáte starý bicykel, na ktorom sa vám dobre sedelo zmerajte a zapíšte si základné vzdialenosti – výšku sedla od stredovej osy a vzdialenosť špičky sedla od riaditiek.
  • Dajte si na nový bicykel svoje sedlo zo starého bicykla.
  • Namažte si sedlovku v dĺžke, ktorá je zasunutá v ráme, vazelínou, aby do rámu „nezarástla“, zvlášť vtedy, pokiaľ jazdíte v zime.

 

Ak sa do nastavenia bicykla pustíte sami

Ak sa do nastavení pustíte sami, pamätajte, že správna výška sedla je taká, kedy pri sedení na sedadle dočiahnete pätou v topánkach s takmer napnutou nohou na pedále.
Ak je špička nohy na pedáli, noha by mala byť v spodnej polohe pedálu mierne pokrčená, vtedy svaly na nohách pracujú najefektívnejšie.

Sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm. Dajte však pozor, aby ste neprekročili označený limit maximálneho vytiahnutia. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky, zvlášť pri hliníkových rámoch.
Ak neberme do úvahy zjazdárov, freestylistov, krasojazdcov a iné špecifické druhy cyklistiky, pri väčšine typov bicyklov by mal byť sklon sedadla vo vodorovnej polohe. So špičkou hore sa budete neustále rukami priťahovať dopredu, špičkou dolu sa zase budete neustále rukami odťahovať. Začnú vás bolieť ruky a brušné svaly.
Predovšetkým s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla odporúčame takmer nepoznateľný sklon dopredu. Sedlo je možné posúvať aj vodorovne s ohľadom na pedále.

Tip. Ak kľuku otočíte do vodorovnej polohy a nohu máte na pedáli os od špičky kolena musí prechádzať stredom osy pedálu.

poloha na pedaloch

Panva by mala byť pri jazde takmer nehybná, zadok by sa nemal presúvať zľava doprava.
Bicykel by mal byť skôr menší. Rám je vtedy tuhší, riaditká budete mať nižšie alebo vo výške sedla, čo je správna poloha pri jazde.

Ak používate nášľapné pedále, je potrebné pevne namontovať zarážky,kufre, na topánky. Nohu musíte mať na pedáli rovno.
Nešľapte s kolenami od seba. Kĺb palca na chodidle by mal presahovať os pedálu.
Chodidlá by mali byť pri jazde naklonené mierne dolu.

Správna poloha brzdových pák na riaditkách je veľmi dôležitá. Brzdové páky by sa mali ľahko opierať o spodnú časť natiahnutých prstov na rukách. Vtedy nebudete musieť ruky pri brzdení zbytočne pretáčať.

 Správnu vzdialenosť a výšku riaditiek voči sedlu nastavte s rešpektom k vašim pocitom.

Na bicykli by sa vám malo dobre sedieť. Určite by ste nemali byť príliš narovnaný ani príliš natiahnutý. Pokiaľ máte väčšie bruško, dajte si riaditká bližšie a vyššie.
Pretekár sedí viac natiahnutý a sklonený, kvôli rýchlosti.

styl jazdy - pretekar

Riaditká musia byť dostatočne široké, aby ste nemali ruky moc pri sebe. Hrudník musí ostať voľný, aby sa vám dobre dýchalo. Príliš široké riaditká zhoršujú manévrovanie. Ideálna šírka je približne vaša šírka ramien.

 

Vaše telo by si malo posed na bicykli doslova užívať. Šliapte správne.

Bicykel poháňajú len nohy a nie pohyb celého tela. Ak budú vaše svaly v optimálnej polohe, podajú najlepší výkon a unavia sa neskôr, ako pri nesprávnom posede.

Prajeme vám veľa šťastných kilometrov
Show CommentsClose Comments

Leave a comment