Ako si vybrať pneumatiky?
S klesajúcou vonkajšou teplotou pribúdajú motoristom povinnosti s prezúvaním pneumatík. Na otázky ako si skontrolovať rozmer pneumatík, ako si vybrať značku, aké sú cenové možnosti, aké povinnosti ukladá vodičom zákon a ako si objednať pneumatiky cez internet nám odpovedal Peter Száraz z AKH Slovakia.
S klesajúcou vonkajšou teplotou pribúdajú motoristom povinnosti s prezúvaním pneumatík. Na otázky ako si skontrolovať rozmer pneumatík, ako si vybrať značku, aké sú cenové možnosti, aké povinnosti ukladá vodičom zákon a ako si objednať pneumatiky cez internet nám odpovedal Peter Száraz z AKH Slovakia.
Typy pneumatík
Pneumatiky sa delia do troch kategórií. Zimné pneumatiky, letné pneumatiky a celoročné pneumatiky.
Zimné pneumatiky používame v období od novembra do marca. Sú optimalizované pre použitie pri nižších teplotách. Výmena letných pneumatík za zimné sa odporúča pri poklese priemernej teploty pod 7 stupňov Celzia.
Vizuálny rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami je v povrchu. Zimná pneumatika je lamelovaná, má podstatne viac drážok ako letná pneumatika, ktorá má hladké bloky. Je to z toho dôvodu, že lamely na zimných pneumatikách sa navzájom uzatvárajú a na snehu to zvyšuje grip.
Použitie zimných pneumatík je dané zákonom s tým, že pokiaľ je súvislá snehová pokrývka alebo ľad, je povinnosťou vodiča použiť zimné pneumatiky. Dodržiavanie povinnosti zimného obutia polícia kontroluje, a takisto poisťovňa pri škodovej udalosti môže krátiť poistné plnenie. Takže pokiaľ chceme používať vozidlo aj v zimných mesiacoch, zimné resp. celoročné pneumatiky sú nevyhnutnosťou. Okolité štáty to majú legislatívne dané takto:
Rakúsko: od 1.11. do 15.4. (pozor minimálna hĺbka dezénu musí byť 4 mm)
Česká Republika: od 1.11. do 31.3. (tiež minimálna hĺbka dezénu 4 mm), majú značku „zimná výbava“
Poľsko a Maďarsko je zatiaľ bez legislatívnej povinnosti, ale vzhľadom k tamojšej klíme rozhodne neodporúčame použitie letných pneumatík v zime.
Ďalším druhom sú letné pneumatiky, ktorých použitie legislatíva neupravuje. Aj preto je momentálnym trendom viacerých vodičov, ktorí menej jazdia, používajú celoročne zimné pneumatiky. Na tento účel väčšina výrobcov vyrába aj celoročné pneumatiky, ktoré sú takým mixom, no pri nich je problém, že v zimných podmienkach majú isté obmedzenia. Aj z toho dôvodu je možné použitie zimných pneumatík v letnom období, pokiaľ to auto nenajazdí veľa kilometrov, ale treba rátať s vyššou spotrebou a horšou ovládateľnosťou vozidla.
Zhodnotenie stavu dezénu a kombinovanie pneumatík
Ak chcete zistiť hĺbku dezénu a nemáte na to merač, pomôže vám dvojeurová minca, ktorú vložíte do dezénu. Legislatívou daná minimálna hĺbka dezénu je 4 mm, čiže na dvojeurovej minci nesmieme vidieť jej žltú časť.
Zákonom daná minimálna hĺbka dezénu je:
u letných pneumatík 1,6 mm
u zimných pneumatík 3,0 mm
Doporučená minimálna hĺbka dezénu je:
u letných pneumatík 3,0 mm
u zimných pneumatík 4,0 mm (dá sa v lete dojazdiť)
Stav zimných pneumatík sme si overili, a nepotrebujeme meniť všetky štyri, je možné kombinovať. Nové pneumatiky je v každom prípade treba dať na zadnú nápravu. Mnoho ľudí si dáva montovať tie novšie pneumatiky dopredu, čo je chyba, nakoľko ak pri jazde dostanete šmyk, dochádza k rotácii vozidla.
Nákup novej sady pneumatík
Pri kúpe či už dvoch alebo štyroch pneumatík dochádza pri rozhodovaní k viacerých faktorom. Jedným z nich je napríklad to, či je vozidlo firemné a má veľmi vysoký nájazd kilometrov alebo ide o súkromné auto, ktorým chodievame do roboty a z roboty alebo je to vozidlo, ktoré je používané veľmi zriedkavo.
Ďalším dôležitým faktorom je to, či bývame niekde v horách, kde je vysoké riziko nepriaznivých poveternostných vplyvov alebo bývame na rovine a jazdíme viac-menej po odprataných cestách.
V neposlednom rade je tam aj cenový faktor, teda rozpočet, ktorý máme na kúpu novej sady pneumatík.
Cenové kategórie pneumatík
Všetky dostupné značky pneumatík, ktoré sú na trhu, rozdeľujeme do troch cenových kategórií.
1) Prémiové pneumatiky – patria sem výkladné značky jednotlivých výrobcov pneumatík, to znamená Continental, Bridgestone, Pirelli, Dunlop, Goodyear, Michellin. Tieto značky sú určené najmä pre firemné vozidlá, ktoré majú vysoký nájazd kilometrov, resp. vozidlá prémiových značiek. Jedinou nevýhodou týchto značiek je to, že platíte aj za ich marketing, víťazstvá v testoch a image. Sú obúvané ako prvoobutia na väčšinu nových vozidiel.
2) Kvalita – do stredného segmentu pneumatík označovaných ako quality segment zaraďujeme značky, ktoré sú trošku menej populárne ako prémiové značky, no výkonom veľmi nezaostávajú. Takisto sa používajú na prvoobutia niektorých vozidiel, napr. Audi, ktoré obúvajú japonskú značku Toyo. Do tejto kategórie patria aj pneumatiky značiek Hankook, Kumho, Roadstone, Nexen, ktoré poznáte z vozidiel Kia, Hyundai, ale už sa presadili aj v koncernoch ako Volkswagen a Mercedes. Zaraďujeme sem aj podznačky prémiových výrobcov, napríklad Semperit, Firestone, Fulda, Kleber a nezávislé značky Falken, Yokohama, Nokian, Vredestein.
3) Lacné (nazývané aj budget) – sú optimálnou voľbou pre menej náročných vodičov. Tieto pneumatiky sa od tých ostatných odlišujú len tým, že zatiaľ nepresvedčili žiadneho výrobcu áut na použitie v originálnej výbave, ale sú v našom regióne veľmi známe. Ide o domácu značku Matador, ale patrí sem aj Barum, Kormorán, Debica, ako aj menej známe produkty Strial, Sebring, Taurus, Nankang, Starfire, Maxxis, Goodride a mnohé ďalšie.
Odporúčané značky pneumatík
Vo všeobecnosti sa snažíme zákazníkom odporúčať značky z kategórie kvalita, nakoľko cenový rozdiel medzi kategóriou lacné a kvalita je rádovo pár eur, dokonca často sa kategórie cenovo prekrývajú, najmä v prípade akcií. Oplatí sa priplatiť si pár eur, a získavate tak vyšší výkon a kvalitu overenú už aj výrobcami áut.
Rozmery pneumatík
Pred objednávkou je veľmi dôležité skontrolovať si rozmer pneumatík, nakoľko škála na trhu je veľmi široká, a je nutné dodržať presné parametre, ktoré sú udané v technickom preukaze vozidla. Pokiaľ máte dve sady pneumatík – zimnú a letnú – riešite to tak, že skontrolujete zimnú sadu, na nej si pozriete rozmer pneumatík, ktoré sú už zjazdené a ktoré idete meniť. Rozmer nájdete na boku pneumatiky. Je to trojmiestne číslo / dvojmiestne číslo R a za ním dvojmiestne číslo (xxx/yyRzz). Prvé trojčíslie značí šírku pneumatiky v milimetroch / pomer šírky ku výške pneumatiky, R značí že ide o pneumatiky radiálnu, posledné dvojčíslo značí veľkosť pneumatiky v palcoch.
Ďalej je na pneumatike uvedený rýchlostný a záťažový index označený číslom a V (xxV). Tento index je tiež potrebné dodržať. V zimnom období môžete použiť o jednu triedu nižší rýchlostný index ako v letnom, resp. v tom, čo máte napísané v technickom preukaze.
Ak máte len jednu sadu pneumatík, skontrolujte si veľkosť na už namontovaných. Pokiaľ používate dve sady pneumatík (kolies) veľmi často sa stáva, že odčítate rozmery z letnej sady, ktorú máte práve na vozidle a objednáte tie isté pneumatiky. Zimná sada je však zvyčajne o jeden alebo dva palce nižšia, a tým pádom vám pneumatiky nebudú sedieť.
Rozmery vždy skontrolujte aj v technickom preukaze a môžete objednávať.
Ak nakupujete v e-shope, je dobré overiť si kontaktné údaje a či má daný e-shop výdajné miesto, čo vám zjednoduší situáciu pri prípadnej reklamácii alebo pri výmene tovaru pri zlom objednaní a podobných situáciách, aby ste pneumatiky nemuseli posielať. Takisto si e-shop overte vďaka recenziám na jednotlivých portáloch.