Ako sa zmenilo správanie on-line nakupujúcich vplyvom koronavírusu
Téma koronavírusu aktuálne masívne hýbe všetkým oblasťami nášho života. Inak tomu nie je ani pri e-commerce biznise, ktorý za posledné týždne zaznamenal azda najmasívnejšie zmeny v nákupnom správaní spotrebiteľov za ostatné roky.
Téma koronavírusu aktuálne masívne hýbe všetkým oblasťami nášho života. Inak tomu nie je ani pri e-commerce biznise, ktorý za posledné týždne zaznamenal azda najmasívnejšie zmeny v nákupnom správaní spotrebiteľov za ostatné roky.
To je pochopiteľne spôsobené najmä zatvorením väčšiny kamenných prevádzok počas “krízy” a teda aj spotrebitelia, ktorí doteraz preferovali nákup vo fyzických predajniach, momentálne nemajú na výber a boli v podstate donútení začať nakupovať on-line.
Pre e-commerce sa tak neočakávane vytvorila obrovská príležitosť získať v krátkom čase množstvo nových zákazníkov a ideálne z nich vytvoriť pravidelných nakupujúcich.
A to sa zásadne prejavilo v segmentoch, ktoré doteraz boli primárne doménou kamenných predajní, ako potraviny, drogéria, lieky, hygienické potreby apod.
Keďže v cenovom porovnávači www.pricemania.sk pokrývame prakticky všetky segmenty on-line predaja (v databáze máme aktuálne 770 000+ produktov z ponuky tisícok e-shopov), je teraz mimoriadne zaujímavé, ako sa aktuálny stav a “domáce väzenie” prejavuje na dopyte po jednotlivých produktových kategóriách.
Spracoval som pre vás porovnanie preklikov do e-shopov z vybraných kategórií na www.pricemania.sk za obdobie 1.-29.3.2020 vs. 1.-29.3.2019 (vzorka 300 000+ návštev, “korona” kategórie som označil ako K, čiže tie, ktoré by za normálnych okolností v rebríčku v tomto období určite neboli takto vysoko):
Z tabuľky je zrejmé, že popri dlhodobo silných kategóriách (mobily, notebooky, smart hodinky apod.) aktuálne vystrelili úplne atypické kategórie a bude zaujímavé pozorovať, či to bude len krátkodobý “boom” alebo dlhodobejší stav.
Ešte na porovnanie rastov voči celkovému nárastu návštevnosti Pricemanie, za marec 2020 sme medziročne na cca 30% náraste návštevnosti, pričom ale za ostatné dva týždne sme niektoré dni zaznamenali viac ako 100 % nárasty v počet návštev. Dostali sme sa tak prakticky na návštevnosť porovnateľnú s predvianočnou sezónou.
Návštevnosť Pricemania.sk za 1.-30.3.2020 vs. 1.-30.3.2019
Sám som veľmi zvedavý, čo ukážu ďalšie týždne a mesiace, každopádne bude to veľká skúška pre všetky oblasti biznisu a pravdepodobne žiadna firma nebude môcť fungovať tak, ako doteraz. Aby sme ale skončili optimisticky, je to príležitosť pre každého podnikateľa, ale aj zamestnanca prehodnotiť svoje aktivity a zručnosti a zamyslieť sa, akú pridanú hodnotu dávame trhu a v čom sa musíme zlepšiť, aby sme boli schopní ustáť a následne fungovať aj počas a po kríze ako je táto. Jedno je jasné, kto chce byť úspešný aj naďalej, musí sa adaptovať…
Držme si palce, nech to všetci spolu zvládneme!
Tipy na vzdelávanie:
1. Aktuálna doba “home officová” zároveň praje vzdelávaniu, ak máte záujem rozšíriť si svoje vedomosti, odporúčam sledovať naše videorozhovory z prostredia e-commerce a on-line biznisu.
2. Ak by ste potrebovali skonzultovať vaše on-line aktivity, prípadne rozbehnúť nový e-shop, neváhajte sa mi ozvať cez www.michalkral.sk.
3: Vynikajúce rozhovory s podnikateľmi a freelancermi o tom, ako sa ich celá kríza dotkla a ako na ňu reagovať, nájdete aj u Jirku Rosteckého na Mladypodnikatel.cz.